Studiestöd och bostadstillägg
11.08.2016
Hej!
Jag kommer att fortsätta studera i höst vid ett universitet långt ifrån min hemort, och har därför skaffat en lägenhet på privata marknaden där.
Mina frågor är:
1. Ungefär hur mycket får man i studiestöd per månad? Jag förstår att det hänger ihop med antalet kurser osv, men det känns väldigt abstrakt för mig, och jag vill bara veta hur mycket det blir ungefär för en förstaårsstuderande som studerar i normal takt, om man dessutom får bostadstillägget på ca 200€?
2. Jag har ansökt om studiestöd men fyllde i att jag ännu inte vet var jag kommer att bo, då jag ännu inte visste det då. Personen jag kommer att hyra av skulle dock behöva ha kvar sin postadress vid min lägenhet till november. Kommer jag då ändå kunna få fullt bostadstillägg, eller kommer det att bli nåt rådd om dennas postadress ännu är kvar? Ungefär som att det då officiellt bor två personer i lägenheten? Jag måste ju ändå ändra min ansökan så att det står att jag bor där, så att det inte blir nåt rådd för att jag ännu har kvar min adress i hemkommunen.
3. Elen ingår inte och jag är rädd att det kommer bli kring åtminstone 100€ under vintern, påverkar det alls bostadstillägget? :/

Ungdomsinformatören Sanna svarar
15.08.2016
Hejsan, du kan räkna ut hur mycket du kommer få i månaden från Fpa om du går in på deras sidor, HÄR.
1.När jag fyllde i din hyra, elkostnader och att du inte bor i någon bostad som ägs av dina föräldrar så kom räknaren fram till detta:
Studiepenning
336,76 e/mån
Bostadstillägg
201,60 e/mån
Statsborgen för studielån
400,00 e/mån
Studiestöd sammanlagt
938,36 e/mån
2. Du kan alltid göra en ändringsanmälan till Fpa. Man kan ju inte anmäla att man sak bo någonstans som man inte hittat ännu ;) Det borde ju inte inverka att hyresvärden har kvar sin adress där du bor, tror jag. Men för att få allt på klart ska du fara till ditt närmaste Fpa kontor så kan de reda ut allt åt dig. Man kan också skicka in frågor till Fpa på deras sidor och så får man ett svar, kolla HÄR.
3. När jag satt in dina uppgifter i räknaren för studiestöd mm så satte jag med 100,- till hyran. Men det ändrar inte fast man inte sätter med det. Man kan inte få mera är 201,60 i bostadstillägg och samma är det med studiepenningen den kan inte bli mera än 336,76. Studielånet på 400,-/månad är ett mycket förmånligt lån att ta. Man får för hela hösten på en gång och sen likadant på våren, så det kommer inte varje månad, men det är 400,-/månad som man får. Med fet stil 938,36 är det du kommer att ha att leva på i månaden. Inte så mycket men inte så lite heller. Man klarar nog sig på det om man vill. Har man tid och möjlighet att jobba lite på sidan om studierna så är det ju bra.
Bäst är nog att gå direkt till närmaste Fpa så att de får in all information i sina beräkningar. Då får du det rätt och riktigt. Personalen på Fpa är till för att hjälpa dig.
Ha en trevlig studiehöst!!!
Hälsar ungdomsinformatören Sanna