USA - frågor
21.01.2016
Hej!
Hur är det bäst att göra med pengar när man ska resa till USA? Förutom att ha ett par hundra dollar färdigt när man kommer fram, kan man använda bankautomaterna som i Finland?
Vad behöver jag göra med min finska telefon för att kunna använda den? Ska jag komma överens något med Elisa på förhand för tiden jag är där?
Vad annat kan man behöva tänka på innan man reser till USA?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Sjukskötare och socionom Alexandra svarar
22.01.2016
Hejsan,
det löns nog att ha med en del kontanter. Kreditkort kan användas och det rekommenderas ha med ett sådant. Kontanter är dock lättast att använda i bland annat butiker eftersom de inte tar emot kreditkort på alla ställen. Tar du ut pengar med kreditkortet från en bankautomat kan det hända att du hamnar betala en liten extraavgift. Info om det hittar du på din banks hemsidan. Ett vanligt Debitkort kan inte garanteras att det fungerar överallt.
Det är inget speciellt du behöver tänka på att ordna gällande telefonen då du reser till USA. När du lägger på telefonen då du kommer till USA, söker den automatiskt efter en operatör som Elisa sammarbetar med. Det är bra att komma ihåg att priserna alltid är dyrare utomland, både att ringa och att ta emot samtal. Även att skicka meddelande och att surfa på telefonen kostar.
Saker som kan vara bra att tänka på innan resan är att du har en kopia av alla viktiga dokument så som kort, biljetter och pass. Ifall något skulle försvinna har du åtminstone en kopia.
Ha alla telefonnumror du kan tänkas behöva uppskrivna, ifall telefonen av någon anledning inte fungerar. Även adresser till bland annat stället du ska bo på ska du ha på klart. Det är väldigt skärpt kontroll i USA över vem som kommer in till landet och varför och de kan vilja veta exakt var du ska bo.
Var beredd på att de i tullen kan fråga mycket. Det är inte alls dåligt om du förbereder dig med vissa uttryck och kollar upp ord på engelska färdigt så har du lättare att kommunicera där. Exempel på sådant du kan förbereda dig på att svara är varför du är i landet, hos vem, hur länge och vad du jobbar som/studerar i hemlandet. Var tydlig med att du har en returbiljett så börjar de inte fundera över att du tänker lämna i landet. För att göra ett gott intryck så se proper ut och var artig :)
I förväg kan du även kolla lite appar till telefonen, t.ex en ordbok så du har lätt och det går snabbt att slå upp ord, valutakalkylator och kanske finns det appar som visar hur tunnelbanor går och dylikt. Beror på vart till USA det är du ska.
Kolla i förväg upp hur mycket ditt bagage får väga då du åker hem, så att du inte handlar för mycket och hamnar på extrakostnader.
Ha en jättebra resa :)
Hälsar praktikanten Alexandra