Utbytesår
21.07.2015
hej! Jag är fjorton år och vill så hemskt gärna ta ett utbytesår i USA. Jag har typ 3/4 år på mig o skramla ihop minst 100 000 pix... Hur klarar man av det?
Jag känner så starkt att jag vill göra det här men med tanke på att jag inte ens har 500 pix i spargrisen gör mig ledsen.
Snälla ge mig råd! Orolig brutta

Ungdomsinformatören Sanna svarar
22.07.2015
Hejsan Kära oroliga bruttan.
Vi har just samlat ihop en hel del material om att vara utomlands, du kan läsa allt HÄR.
Men sen har en av våra experter just svarat på en liknande fråga där hon gav tips och råd hur man skramlar ihop pengarna, jag sätter med det här:
Hej!
Vad roligt att du vill åka på utbyte! Det är verkligen en upplevelse för livet. Man lär sig så mycket om sig själv, sitt eget land och framför allt en helt ny kultur.
Under ett år utomlands lär du dig så mycket som du inte lär dig bakom skolbänken att det blir värt att uppoffra ett år av skolan här hemma. Men eftersom det är den ekonomiska biten du undrar över så ska jag försöka ge dig några tips. Och du ska förstås åka på det utbyte som du tycker passar bäst för just dig och din situation.
Det finns möjlighet att få sponsorer och bidrag! Det är verkligen något att satsa på. Det finns ett flertal organisationer som du kan vända dig till. Några exempel är Lions club och Rotary. De flesta städer har aktiva Rotary och Lions klubbar. Det är bara att googla Rotary  xxx (stället där du bor) så borde du hitta någon att kontakta. Dessa klubbar är non-profit organisationer som också ordnar utbyten för ungdomar. Det kan vara värt att bekanta sig med deras utbyten också. I utbyte mot ett finansiellt bidrag brukar de begära en presentation av den resa du utfört.
Det finns en massa organisationer som du kan fråga om bidrag av. T.ex. vissa Martha-föreningar kan t.o.m. vara villiga att ge dig en liten peng. Det är bara fantasin som sätter gränser för dina möjligheter till sponsorer. Det kan också löna sig att titta efter fonder som annonseras i tidningen. Kanske kan dina föräldrar känna till någon fond eller liknande. Allt är värt att prova.
För att ansöka om ett penningbidrag skickar du ett mejl där du presenterar dig själv och vad du tänkt göra för de eventuella pengarna. Förklara varför du vill göra ett utbyte och försök låta så övertygande som möjligt. Lite fjäsk är tillåtet när du ansöker om understöd :)
Hur som helst är det väldigt svårt att få hela resan finansierad med hjälp av bidrag. Lite blir man alltid tvungen att skrapa fram själv också. Men med ihärdigt letande så ska du nog få bidrag från något håll.
Hoppas du får ett härligt utbyte och lycka till!
Bästa hälsningar,
Heidi Nylund, f.d utbytesstudent i Mexiko
Här kommer olika stiftelser och fonder där man kan ansöka om bidrag:
http://www.gustavwhitefield.com/sok-bidrag/
http://www.alliansmissionen.se/web/Fonder_att_soka.aspx
http://www.klokagubben.se/stipendier/fonder-att-soka-pengar-ur/
http://www.arvsfonden.se/sok-pengar/andra-stodformer
http://www.smslånochfonder.se/tag/bidrag/
Be någon vuxen att hjälpa dig, helst nån förälder eller annan närstående, men kan också funka med någon på skolan.
Lycka till!
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna