PIGMENTFÖRÄNDRING
20.01.2019
hej.jag är så jävla orolig till döden.. Jag fick utbrott idag... För typ 1 år sedan fick jag ner för det vänstra bröstet vid lungan antar jag' en fläck. jag är från Asien. Men min hudfärg är lite mörk beige.Så jag har en fläck som är mörkare än min hud den är inte så rund , har alltså ojämna kanter. Sedan i somras 2018 var jag i vårdcentralen. Jag blev ''bedömd'' av en sjuksköterska hom sa det är inget farligt utan en pigmentförändring. Men nu efter ett år så har den får en ungefär 2 cm ''svans'' neråt. Jag är så orolig , och har gått igen till vårdcentralen jag fick samma sköterska hon sa det är inget farligt. Men jag tror hon vet inte ens vad det är. Jag får tankar om det är en sjukdom eller cancer och får ångest... anonymen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.01.2019
Hej.
Eftersom du är i en ålder då du ännu växer så är det inte ovanligt att även områden med pigmentförändringar växer och töjs ut, så i sig låter det inte alls oroväckande. Men eftersom det är någonting du funderar väldigt mycket på, och du inte verkar lita på sköterskans omdöme så tycker jag att du skall gå och visa upp märket för någon annan. Kanske din skolsköterska eller en sköterska vid en ungdomsmottagning. Men på basen av det du skriver så låter det som en alldeles vanlig pigmentförändring.
Kram
Tessi