Prickar på snoppen
20.01.2019
Hej det är jag som frågade om gula prickar runt ollon, men nu har jag även på snoppen. Även lilla blodådror. Ska jag söks hjälp får ångest Mvh en rädd 15 åring

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.01.2019
Hej.
Att blodådrorna ser lila ut låter helt normalt, och alla killar har prickar på snoppen. I de flesta fall är det talgkörtlar och de skall finnas där. Det är möjligt att de har funnits där hela tiden men att du bara inte har lagt märke till dem tidigare.
Men om saken ger dig ångest så tycker jag att du skall uppsöka en läkare för saken. OM du har haft oskyddat sex så kan du besöka polikliniken för könssjukdomar på din ort, men om du inte har haft sex så tycker jag att du skall boka tid till en "vanlig" läkare på hvc, eller skolläkaren. Jag tror att det du beskriver är helt normalt, men det är inte värt att gå omkring och ha ångest över så då är det bättre om du kollar upp saken med en läkare.
Kram
Tessi