Åldersskillnad
22.06.2020
Hej! Jag är en 17 årig tjej som gått ut första året i andra stadiet, och det finns en pojke som är 5 år äldre än mig, så jag undrar om ni tror det är för stor åldersskillnad på oss för att ha ett bra förhållande? Är vi på för olika "nivåer" i livet? Jag menar, han har ju ändå 5 år mer livserfarenhet än mig, men det är ju också så att flickor blir fortare mogna än pojkar sådär allmänt. Jag känner honom inte ännu, har bara sett honom ett par gånger, men jag bara undrar om det ens skulle vara bra för mig att försöka lära känna honom bättre när han är så pass mycket äldre än mig, så jag skulle behöva lite råd:) Vad tror ni om saken? Tjaa

Ungdomsinformatör Ida svarar
23.06.2020
Hej!
Ibland kan 5 år uppfattas som en stor åldersskillnad – men många gånger kan inte ålder avgöra om man är bra för varandra eller inte. Det beror helt på hur ni är som personer. Jag skulle råda dig att fortsätta träffa honom, och försöka lära känna honom bättre (alltså ifall du gillar honom). Det vore bra att sätta ålderssiffran åt sidan och fokusera mer på hur han är som person och hur ni har det när ni är tillsammans.
Det kan vara att ni märker att ni är på olika platser i livet – men det kan vara bra att inte ta ut det i förskott -  ifall du sen märker att ni vill helt olika saker så kan du ta valet då. Ingen vet vad som händer om några månader eller år, så försök att njuta av nuet. Trivs du hans sällskap så ska du absolut ge honom en chans.
Lycka till och ta hand om dig! :)
Kram, Ida