blod lol
12.01.2020
Hej!
Jag hade sex och jag började blöda så in i helvete. Märkte det efter sexet och det var verkligen skitmycket. Såg ut som om vi hade använd våra kön som mordvapen. Jag antog direkt att det var mens och tänkte inte mer på saken. Men jag torkade upp typ en stor jävla klump på sängen. Alltså typ en blodklump. Tänkte inte så mycket på saken, gick bara och lade in en menskopp. Men nu dagen efter har jag inte blött ALLS. Nedra delen av min mage gör ont men jag brukar inte få mensvärk. Men det kommer ju liksom inget blod. Jag går på gestinyl men innan jag började med dom hade jag haft oskyddat sex. Typ två månader sedan alltså. Jag har nu googlat och skrämt skiten ur mig för internet säger att det kan vara ett missfall. Skulle det kunna vara en risk att det e det? Jag blödde sådär lite grann konstant i en månad bara för tre veckor sedan. Kan det höra ihop med det? lololo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.01.2020
Hej.
Jag antar att du blödde för att din slidkrans sprack lite då du hade sex. Inget konstigt med det, och det kan inträffa även om det inte var första gången du hade sex.
Ett missfall verkar osannolikt. Du skriver att du hade sex för ca 2 månader sedan, och att du efter det började med gestinyl. Anledningen till att du blödde i tre veckor var alltså antagligen det att du börjat med dina p-piller och din kropp var ovan med dem. Jag utgår ifrån att du började med dina piller då du fick mens (eftersom det är det som rekommenderas) och om du fick din mens (efter det första sexet) så var du sannolikt inte gravid. Hur som helst så är en tre veckor lång blödning ett ganska säkert tecken på att man inte är gravid.
Mitt antagande är alltså att din blödning nu berodde på att slidkransen sprack lite. Oftast brukar det inte orsaka någon störtblödning men alla är ju olika. Visst kan det också vara din mens som började - men det vet du bättre själv beroende på var i din menscykel du befinner dig. Det finns inte så mycket annat du kan göra än att följa med och se. Ibland kan man blöda en dag - sedan ha paus en dag och sedan fortsätter mensen.
Att man har ont nere i magen efter att man har haft sex första gångerna är inte ovanligt. Kroppen är givetvis ovan vid att det är någonting som förs upp i slidan, och speciellt om det tidsmässigt börjar närma sig mens så kan stötarna av penisen mot livmodern göra att det värker lite efteråt.
Det jag försöker säga är alltså att jag inte tror att du behöver oroa dig. Du är ung, och din kropp försöker lära sig en hel massa nya saker just nu. Tro inte på allt du läser på internet - utan fråga istället direkt av preventivrådgivningen eller din hälsovårdare om du har frågor eller om någonting känns oroväckande.
Kram
Tessi