Blödningar konstat under Diza p-pillret
23.06.2020
Hur vet jag om jag är skyddad av mina p-piller? Är på min 5:e karta av diza och har konstant mens.. Började med p-piller för att slippa all mensvärk jag hade fäeftersom mår extremt illa då.. Men hur borde jag göra eftersom jag alltid tar mina p-piller och lever luvet som förr.. men det är såå jobbigt att ha blödningar konstant.. absolyt under sommaren.. ja vill slippa mensen nu, nu nu.. oc är jag skyddad? Fungerar p-pillrena som de ska eftersom det ändå har gått ganska många månader redan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.06.2020
Hej,
Eftersom du skriver att du blöder konstant och har gjort det i fem månader så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen. Eventuellt skulle ett annat märke passa dig bättre. Trots att hormonsammansättningen är ganska samma i olika märken så kan det hända att även små skillnader i hormonmängd skulle göra att dina blödningar upphör. Jag förstår att det är jobbigt att löda hela tiden, och beroende på vilken sorts menstruationsskydd du använder så kan det också bli tungt för kroppen att konstant ha binda eller tampong. Då är antagligen menskopp det mest skonsamma alternativet.
Men även om du blöder så finns det ingen anledning att tro att pillren inte skulle skydda dig från graviditet.
Ring till preventivrådgivningen och tala med dem.
Kram
Tessi