Endometrios
15.01.2020
Hej!
Jag har alltid haft mega mycket mensvärk, varit väldigt oregelbunden, och spyr oftast vid mens. Blev undersökt med ultraljud för kanske 5 år sedan av en gynekolog, men var oskuld då så det gjorde för ont vaginalt. Hon försökte analt också men slapp inte att se ordentligt den vägen.
Vad är det man söker egentligen? Vad är endometrios?
Om det visar sig vara det, vad gör man då? Hur ser vården/hjälpen/medicinering ut? Lejdo på mensvärk

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.01.2020
Hej.
Eftersom du har väldigt ont och din mens är oregelbunden så tycker jag att det skulle finnas anledning att på nytt besöka en gynekolog för att undersöka saken. Ett ultraljud skulle vara bra, för då kan gynekologen försöka titta efter olika tecken som tyder på t.ex. endometrios.
Endometrios innebär att livmoderslemhinnan växer på andra ställen än enbart i livmodern. T.ex, i äggstockarna, bukhinnan, urinblåsan eller ändtarmen. Då man undersöker med ultraljud tittar man t.ex. efter cystor som ofta uppkommer i äggstockarna i samband med endometrios. Endometriosen orsakar mer smärta än en vanlig mens eftersom livmoderslemhinnan finns på flera ställen, men också för att endometriosen kan orsaka sammanväxningar på olika ställen inne i kroppen. Om du t.ex. ser blod i ditt kiss eller i din avföring i samband med att du har mens så kan det vara ett tecken på att livmoderslemhinnan växer i urinblåsan/ändtarmen.
Hur man behandlar endometrios beror lite på hurudana symtom man har. Oftast försöker man genom en kombination av smärtlindring och hormonbehandling minska smärtan, men ibland kan det krävas operationer för att ta bort sammanväxningar eller cystor. I nuläget finns det ingen behandling som helt kan bota endometrios.
Jag tycker med andra ord att du skall kontakta preventivrådgivningen och boka en tid till en gynekolog, eller försöka få en remiss till gynekologiska polikliniken på sjukhuset för en undersökning. Det går inte alltid snabbt eller enkelt att fastställa en diagnos, men någonstans måste man börja.
Kram
Tessi