Ensam
26.04.2019
Tjänare! Jag känner mig så otrolig ensam! I skolan talar jag med folk, men jag har ingen att vara med på fritiden. Förr isolerade jag mig ganska mycket, så det beror säkert på det. Nu har jag svårt att "klämma in mig" i en grupp, för det ska ju typ alltid finnas någon där som inte gillar mig och jag vill inte tränga mig på för de känns fel. Jag är kanske lite "annorlunda", ovanlig bra betyg, svårigheter med att minnas namn o födelsedagar, tycker det är jobbig att prata inför människor jag inte känner (jag stammar) jag börjar undra om jag är autist så ja gjorde ett nättest som visa att jag är de men vet inte hur mycket man ska lita på det. Några tips på vad kag kan göra? Mina gamla vänner antingen dissar mig eller är för upptagna med sina fritidsintressen. Börjar ju kännas lite tråkigt Ensammatjejen

Ungdomsinformatör Ida svarar
29.04.2019
Hej!
Det är verkligen inte roligt att känna sig ensam, så jag förstår att det känns jobbigt. Det är modigt och starkt av dig att ha tagit initiativ till att hitta nya vänner, ge inte upp. Det är väldigt vanligt att tycka det är jobbigt att prata med människor som man inte känner, och det är inget fel med det. Med tiden så kanske man vågar prata mera. Ha inte för hög press på dig själv.
Har du någon hobby? En idé är att börja med en hobby, där via kan du hitta vänner. Välj något som du är intresserad av, några exempel dans, målning, drejning, fotboll, innebandy. När du är hemma på kvällen och känner dig ensam, hitta på något själv eller så skickar du till någon som du brukar prata med i skolan. Våga ta kontakt med nya människor.
Sanningen är den att man inte klickar med alla människor. Så om det är någon som du känner att ni inte kommer överens eller att du/hen tar avstånd, så kom ihåg att aldrig klandra dig själv! Du duger precis som du är. Och du kommer att hitta vänner som uppskattar dig för den du är!
Jag skulle inte lita på ett test på nätet om autism. Vill du ta reda på eller känner att du har frågor så gå till skolhälsovårdaren, så får du förhoppningsvis vidare hjälp. Annars om du känner att det är någon som är elak mot dig, så ska du självklart prata med t.ex. dina föräldrar, skolhälsovårdaren eller kuratorn (någon du litar på).
Ta hand om dig!
Kram, Ida