Ensam
04.07.2022
Hej! Jag är en ensam person aldrig haft mycket folk runt mig. Jag skulle vilja hitta nya vänner men vet inte hur. Jag bor i en stad (liten) där alla pratar om varandra etc. Har dåligt självförtroende. Vill helst träffa folk via internet, vet ni också nån bra sida att träffa vänner på som man kan resa med? Hejsvejs

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.07.2022
Hej,
Precis som du skriver så är det inte alltid lätt att träffa nya vänner. Man talar ofta om att "träffa nya människor" men då avser man oftast någon som man skall bygga upp ett romantiskt förhållande med. Så att träffa nya vänner kan vara t.o.m ännu svårare.
Det kan finnas olika orsaker till att man inte har vänner. Som personer är vi alla olika och de finns de som är mer introverta och inte har så stort behov av att umgås med andra hela tiden, utan det utbyte man får t.ex. i skolan eller på jobbet räcker till, eller också kan man ha svårt att helt enkelt veta hur man skall göra för att forma sociala kontakter. Men det man skall komma ihåg är att det inte beror på att man skulle vara "svår att tycka om". Jag tror att det egentligen finns massor av människor i vår omgivning som man skulle kunna bli goda vänner med, men man får helt enkelt aldrig möjligheten för att det bara inte råkar bli tillfälle för det.
Det du behöver göra är att fundera över vad DU kan göra för att hitta nya vänner. Ett bra sätt är att fundera över vilka saker som intresserar dig och aktivera dig på det området. Vill du göra det via nätet eller sociala medier så kan du t.ex. börja med att följa instagramkonton (eller facebookgrupper)som intesserar dig och interagera med folk där. Kommentera och ställ frågor och öva på att starta konversationer. Det är ofta obekvämt att ställa sig utanför sin bekvämlighetszon men det BLIR lättare med tiden och man har faktiskt inte så mycket att förlora heller. På det stora hela går det egentligen till som i alla andra situationer där man vill interagera med människor - d.v.s. att man ler, tittar folk i ögonen och visar att man är intresserad av att lära känna dem brukar oftast uppfattas som positivt. Sedan då man väl har skapat nya kontakter skall man också minnas att upprätthålla dem och "keep in touch". Och om du blir inbjuden att hänga med på någonting så är det alltid bra om man tackar ja - även om det kan kännas som att man tar ett steg in i det okända.
Så det du rent konkret kan börja med idag är att fundera över vilka saker som intresserar dig, och vilken typ av vänskapsrelationer du söker. Sen tar du det vidare därifrån.
Lycka till!
Kram,
Tessi