????????????
08.12.2019
Hej! Va ska jag göra?
Min mamma har väldigt dåliga *** och har opererats fleera gånger, men de blir aldrig bra. Hon kan nt göra va hon vill, fö de hindrar henne å röra på sig. Förra gången hon operera blev den hyfsat bra, och nu ska hon å göra andra.. ja har så ångest över de. (Skriver resten i hemliga rutan) Tänkare :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.12.2019
Hej.
Jag tror att du skulle må bra av att diskutera saken med dina föräldrar, eller t.ex. börja med att gå och tala om saken med din kurator i skolan? Det är inte alls meningen att du själv skall gå runt och må så dåligt över denna sak, och jag tror att bara dina föräldrar skulle veta om det så skulle de kunna lugna dig.
Jag känner ju inte till själva orsaken till att din mamma skall opereras, men anledningen till att hon skall det är ju trots allt att hon skall bli bättre efteråt. Ja, det är en lång sjukledighet och hon kommer att behöva hjälp - men det är trots allt bara en begränsad tid som hon är så hjälplös. Om hon just nu mår så dåligt som du skriver, och har opererats tidigare så då vet hon ju själv att det måste göras för att hon skall bli bättre.
Jag förstår att det är tungt och skrämmande att se på då någon man älskar mår så dåligt och är så hjälplös, men försök att finnas där som stöd för henne då hon behöver det, på det sättet kan du själv vara delaktig och tiden behöver kanske inte bli lika tung för er. Försök att tala med dina föräldrar om hur du känner det, jag tror inte att de vill att du går omkring och oroar dig över saken.
Många kramar <3
Tessi