är rädd för mina föräldrar
05.03.2020
hej, jag har ett problem.
jag bor med min mamma, pappa och lillebror. jag lider av psykisk ohälsa och jag får ofta panikattacker och mår dåligt. ibland har jag skärt mig och jag hade tidigare ätstörning. jag talar med en kurator. mina föräldrar ropar på mig då jag får panikattack. de säger att jag ska skämmas och att jag måste skärpa mig. de har också ropat på mig över att jag skärt mig och då har de också hånat mig. det går inte att prata med dem, de säger att jag ljuger och att de aldrig varit elaka. jag bråkar med dem nästan varje dag. det börjar alltid med att jag har gjort något ”fel” enligt dem. då skriker de på mig, kallar mig saker och får mig att må dåligt. sedan pratar de inte med mig så att jag ska skämmas.
min kurator säger att detta inte är ok och att ”silent treatment” är en slag mental misshandel. han vill att jag ska säga till socialen. jag vill säga till socialen för jag mår så otroligt dåligt. dock litar jag inte på socialen, jag vet att mina föräldrar kommer att neka allt och ingen familjeterapi har fungerat hittills. dessutom kommer jag aldrig att vara välkommen in i familjen mer om de får veta att jag gått till socialen.
vad ska jag göra? orkar inte längre. :(

Ungdomsinformatör Ida svarar
06.03.2020
Hej!
Jag blir väldigt ledsen för din skull för att du inte får det stöd du borde av dina föräldrar och att dom inte alls försöker förstå vad du går igenom. Jag håller helt och hållet med kuratorn - att du borde vända dig till socialen. Saken är den att dina föräldrar förhoppningsvis skulle inse att deras beteende varken hjälper dig eller dom själva. Kommentarerna de säger till dig gör ingen nytta alls till ditt mående, vilket jag förstår utgående från din fråga att du själv insett.
Om dom inte lyssnar på dig och tar dig på allvar, så måste du ta hjälp av någon annan exempelvis socialen. Förhoppningsvis kan kuratorn hjälpa dig med kontaktuppgifter till socialen och hur det hela kan gå till (du kan även läsa med om socialen ifall du googlar på "socialen din hemkommun"). För att man tar kontakt med socialen så betyder det inte att du och dina föräldrar skiljs åt – ni är i behov av hjälp och ifall du tar kontakt med socialen har ni möjlighet att få den hjälpen. De erbjuder många olika stödtjänster. Du kan få hjälp med ditt mående och dina föräldrar kan t.ex. få stöd i föräldraskapet.
För att förklara hur allt är och känns så kan du skriva ut din fråga som du skrivit in här och be socialen eller kuratorn att läsa frågan.
Kom ihåg, att du alltid kan skriva in en fråga hit till Decibel ifall det är något som du vill prata ut om eller be om råd. Ta hand om dig!
Kram, Ida