Diagnos?
16.01.2023
Hej .. Varför misstänker man en massa diagnostisera jag är rädd att jag skulle få många diagnostisera när några symtom stämmer in T.ex tänker på kms och sh ångest depression störningar o.s.v Varför gör jag det jag vet att man int ska självdiagnostiser men ifall man fick skulle jag ha ganska många :( Heppa tyttö

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.01.2023
Hej,
Precis som du skriver så är det idag ganska vanligt att människor vill ha en diagnos, oavsett vad det rör sig om. Jag tror att det ganska långt handlar om att man vill ha en förklaring till varför man t.ex. fungerar som man gör. Men i sig spelar det egentligen inte så stor roll. Själva diagnosen kan göra det lättare för andra personer att förstå vad det är man går igenom (eller för en själv) men det betyder inte nödvändigtvis att själva problemen blir lättare att hantera "bara för att" man har en diagnos.
Man skall också komma ihåg att disgnoser som ångest eller depression inte är konstanta. De innebär alltså inte att om du skulle få en sådan diagnos just nu så skulle du ha dem resten av livet. Många har i perioder olika symtom på depression eller ångest. Om man t.ex. uppsöker en läkare eller en psykolog så kan de kanske ställa en diagnos - men huvudsaken är inte diagnosen utan det att man får den hjälp man behöver.
Så om du nu upplever att du mår dåligt så tycker jag att det viktigaste skulle vara att du får hjälp så att du orkar hantera din situation, inte vilken diagnos du eventuellt har. Du skall också komma ihåg att man periodvis kan uppleva många symtom som kan stämma in på väldigt många olika sjuksomar - men det innebär inte alltid att man uppfyller alla kriterier som finns för att få diagnosen. Jag hoppas att du vågar gå och tala med någon, t.ex. din skolhälsovårdare eller en lärare som du känner förtroende för. Vi behov kan de säkert hänvisa dig vidare till någon annan om deras stöd inte skulle räcka till.
Kram,
Tessi