Ena bröstet större än andra
24.01.2022
Hej! Jag har en fråga som jag tänkt på ett tag, det är att mitt vänstra bröst är större än mitt högra. Jag har ganska stora bröst, vilket gör att dom är ganska hängiga. Men jag skäms ganska mycket över det och jag vill verkligen att dom ska bli mer fasta och lika stora. Jag märkte nu i spegeln när jag duscha hur mycket större det vänstra bröstet va. Det gör inte ont eller nått, och hittar inte knölar i bröstet. Utan mer att dom hänger och är orolig över varför det ena är så mycket större. Maja
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
25.01.2022
Hej,
Jag kan nästan lova att varenda person med bröst har ena bröstet större än det andra. Nästan alla. Vissa har en väldigt liten storleks skillnad medan andra har en väldigt stor storleks skillnad. När jag läser vad du skrivit så tolkar jag det som om du upplever att storleken på dina bröst är tydlig. Och så är det för många!
Det är för det första inget farligt alls, viktigt för dig att veta! Och för det andra så vet jag att dina bröst är otroligt fina trots detta! Jag vill tillägga att ditt andra bröst fortfarande kan ”ta fatt” det andra bröstet och skillnaden kan bli mindre, men det kan också vara så att du alltid kommer se en viss tydlig skillnad. Du behöver vara snäll mot dig själv, din spegelbild och dina bröst! Dom är fina som du är, och du som bär dem bär upp dem som ingen annan, alltså alldeles perfekt! Påminn dig själv om att du är fin som du är, att dina bröst är fina och kom ihåg att nästan alla med bröst har olika stora bröst - och det är många många tjejer som känner precis lika som du - du är inte ensam! Ibland kan det kännas skönt att veta att man inte är ensam i världen med sina tankar och känslor, och man behöver alltid påminnas om att vara snäll mot sig själv!
Kram!
Malin