för mycket
31.07.2019
jag försökte säga åt min faster men hon lyssna inte och min pappa stödjer mig inte heller i något annat än lantbruk och jag hamna att jobba med det hela sommaren och jag känner mig så otroligt fenomenalt trött på allt och att de alltid tvingar det på mig och får mig o känna mig skyldig för att jag vill göra något kul. Det enda annat jag gjort är att shoppa, kollat tv, netflix, spelat...det känns som allt bara saknar mening. vet ju inte ens när jag är ledig så vad är poängen med att hitta på något och vara fast hemma i alla fall. alla insikter man fått är att man har en dålig diet, dålig hållning, dåliga tänder, är osocial och fast som en fågel i bur. hemma känns inte som hemma mer det känns som ett fängelse. Jag gjorde en lång lista på skolor jag vill till o nu vet jag inte ens vart jag vill fara mer(det är 82 linjer) o alla resulterar i så olika ställen och jobb...jag är så osäker och rädd. tänk om jag är fast här för alltid jag frågade min mamma om hjälp men hon lyssna inte heller och gjorde bara saker värre. Av nån anledning så behöver aldrig hon hjälpa till med jordbruket för att hon har ett jobb och så kollar hon bara tv o sover när hon kmr hem medan jag måst jobba. känner mig jävligt förbannad och trött. Sen alla vänner som bara säger att man ska flytta hemifrån och skaffa ett jobb som om det var det lättaste och billigaste att göra i hela världen..... flow123

Ungdomsinformatör Ida svarar
01.08.2019
Hej!
Ledsamt att dom inte lyssnar när du försöker prata med dom. Det var bra gjort av dig att våga prata både med din faster och din mor, synd att dom inte tog sig tiden att lyssna och försöka förstå. Jag skulle råda dig att be om hjälp på annat håll. I och med att det nu känns jätte tungt och att du inte riktigt vet vad du ska göra, så vore det bra om du fick hjälp och att det finns någon som du kan prata med. Du kan ta kontakt till Ungdomsstationen Fiilis, David Sandström tel. 044 785 12 16. Du kan skicka ett meddelande eller ringa för att boka tid. Besöken kostar ingenting och är konfidentiella. Våga be om hjälp!
Angående listan på skolor. Jag vill börja med att säga att vad bra att du fick ihop 82 linjer på din lista. Det finns många möjligheter. Nu kan du börja kolla igenom listan fler gånger och ifall det är något som du märker att du är mer intresserad av så kan du t.ex. sätta en markering på den linjen. Om det finns något som verkar mindre intressant så stryker du över det. Du behöver inte veta vad du skall studera eller jobba med precis just nu, detta kan vara något som växer fram. Ta ingen stress över det!
Det kommer att bli bättre, ge det tid! Du kan alltid skicka in frågor hit, när som helst!
Kram, Ida