Graviditet och dagen efter piller
29.01.2023
Hej! Om jag tar dagen efter piller 12h efter oskyddat samlag kommer det att fungera även om jag har ägglossning om en dag enligt min mens app? Är väldigt orolig och rädd.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.02.2023
Hej,
Om pillret tas innan ägglossningen så finns det goda möjligheter att det lyckas. Som du säkert vet så är inte dagen efter piller 100% säkra. De kan inte påverka saken om ägglossningen redan har skett, och om ägget redan har blivit befruktat så kan de inte avbryta en graviditet.
Enligt din app så har din ägglossning inte ännu skett (i det skede du tog pillret) så vi håller tummarna för det. Men problemet med appen är att den trots allt inte VET när din ägglossning sker. Därför kan amn aldrig förlita sig på en app som en preventivmedel. Appen bygger på att det "normala" är att ägglossningen sker i mitten av cykeln, men vi vet också att långt ifrån alla kroppar fungerar så. Man kan ha ägglossning när som helst under en cykel - även under pågående mens, och det är därför man ALLTID skall skydda sig.
Men just nu har du gjort allt du kan och vi hoppas på att pillret sköter sin uppgift. Så det enda du egentligen kan göra är att slappna av och vänta. Förhoppningsvis dyker din mens upp då den borde göra det, men oavsett om den gör det eller inte så är det viktigt att du testar dig för graviditet då det har gått tre veckor sedan du tog pillret. Anledningen till att man skall göra det är helt enkelt för att man skall kunna vara alldeles säker på att man inte är gravid. Pillret kan också göra att man får mellanblödningar eller att mensen kommer tidigare eller senare än det var tänkt.
Så slappna av - testa dig - och försök hitta ett preventivmedel som fungerar så behöver du inte uppleva denna skräck flera gånger.
Kram,
Tessi