Helig? eller möglig...
25.01.2023
Hej! Jag har sedan november 2021 gått regelbundet till kyrkliga evenemang och det har varit trevligt som sweet sally. Jag både kände och blev kallad helig i början av flertaliga kyrkliga arbetare, men ju mer tiden tickat som en klocka, destu mer har allting känts fel och konstigt. Om jag är helt ärlig så tror jag att jag kanske lider av att vara möglig och jag vet inte vad jag ska göra. Jag sökte upp om möglighet på decibel.fi och fick fyndet av en bok "Are you moldy?" av Lori Tondini. Jag beställde boken genast från amazon och hade läst klart den efter två veckor. Boken berättade om en person som lidit av möglighet, alltså blivit grymt sjuk med sidoeffekter som huvudvärk, illamående och likande symptomer. Jag fick veta då att jag kanske lider med sjukdom pga. mögliga förhållanden och kom ju på att allt började pga. mina kyrko besök. Tror ni att kyrkan kan vara möglig och borde jag kontakta presten om det eller helt sluta gå till kyrkan? Petteri P.

Ungdomsinformatör Kix svarar
03.02.2023
Hej!
Alla är vi lite olika känsliga mot mögel och har olika reaktioner. Ifall du har symptom som är likadana som de man kan få av att ha vistats i en möglig byggnad, och du ser samband med när du börjat gå till denna kyrka, så vore det nog bra att du tog upp det med någon som jobbar inom kyrkan, eller att du undviker att gå dit en stund för att se ifall symptomen i så fall lättar. Sen om du börjar gå dit igen så kan du då lägga märke till om symptomen återkommer i samband med det.
Det vore också bra om du pratade med sjukvårdare av något slag om dessa symptom, speciellt ifall de håller i sig under en längre tid.
Hoppas du börjar må bättre snart!
Hälsningar, Kix