Hjälp
16.03.2020
Jag HATAR min syster...de låter grovt men ja hatar henne javet int om de e fö att hon e väldigt lik min ena förälder som ja å hatar men jaa..ja vill bryt kontakten me henne då ja e 18 hon e hemsk i mina ögon men javet att mamma kommer bli otroligt sårad om ja bryter kontakten med min syster men vi Har aldrig komi överäns vi bråkar konstant å hon bara allmänt passar int med mig å så har de vari hela mitt liv så de kommer no int ti ändras va ska ja göra??

Ungdomsinformatör Ida svarar
18.03.2020
Hej!
Tack för din fråga! Jag kan förstå att det kan kännas tungt och påfrestande att bråka/vara osams konstant, det gäller i varje relation. Men självklart blir det jobbigare om det är med någon i familjen när man dessutom måste bo under samma tak.
Med tanke på din ålder, nu vet jag inte hur gammal hon är, men er syskonrelation kommer att ändras med tiden ju äldre ni blir och förhoppningsvis blir den bättre. Det här är kanske inte det du vill höra just nu, men ge det tid och ha tålamod. Några frågor som du kan fundera över: Varför blir du irriterad/arg på henne? I vilka situationer bråkar ni? Vad kan DU göra för att ändra situationen så det inte blir värre?
Om ni ska jobba på att er syskonrelation ska bli bättre (så att ni kan leva i samma hus och ändå umgås), så behöver ni båda tänka över vad ni kan göra annorlunda och försöka förstå den andres känslor och tankar. Många gånger brukar det vara bra att ”sätta sitt ego” åt sidan för att lösa en konflikt – såklart ska man alltid också fundera vad man själv känner och tycker, man ska absolut inte tolerera att någon behandlar en hur som helst. Men med respekt mot varandra så kommer man långt!
Ta hand om dig!
Kram, Ida