Hur gammal
20.11.2018
Hej! Hur gammal måste man vara för att bli gravid? Jag och min kille vill så gärna ha ett barn ! Så hur länge måst vi vänta ennu??? Gravid

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.11.2018
Hej.
Rent fysiskt så finns det ingen åldersgräns på när man kan bli gravid. Då tjejens mens har börjat så är det fysiskt möjligt, inte nödvändigtvis bra för kroppen men möjligt.
Men om du tänker praktiskt på saken så inser du att det att ha ett barn handlar om mycket mer än att bara bli gravid. Du måste ha möjlighet att erbjuda ditt barn ett tryggt hem, och kunna försörja er.  Med tanke på din ålder så gissar jag att du ännu bor med dina föräldrar, och att du fortfarande går i grundskolan. Ett barn innebär att du är lagligt ansvarig för en annan person i 18 år, d.v.s. längre tid än du har funnits. Allt detta pekar på att du skall vänta i flera år ännu innan du har ens en grundläggande möjlighet att erbjuda ett barn det hem det skulle förtjäna. Du ÄR ett barn, så vänta åtminstone så länge att du inte själv räknas som det enligt lagen.
Njut av att planera er framtid, men skynda er inte. Ni hinner skaffa barn, men sannolikt blir ni bättre föräldrar om ni själva får leva ut er egen barndom först.
Kram
Tessi