Kattunge
11.06.2018
Efter att vår hankatt på 9 år blev överkörd för en vecka sen, tog vi en då 15 veckor gammal hankatt. Han har bott hos oss en vecka och är alltså nu ca. 16 veckor gammal. Han verkar inte vara rädd av sig och jag är därflr rädd att han ska bli överkörd. Vi bor ganska nära en mindre väg, som ändå är ganska trafikerad, hastighetsgränsen är 40 km/h men de flesta kör snabbare, bor ca. 250 m från landsvägen.
Min fråga är, när kan vi släppa ut katten helt själv? Han har sandlåda inomhus som han använder. Vi (alla i familjen) är oroliga att om vi släpper ut honom kommer han inte hitta hem eftersom att han bott här endast en vecka eller att han ska bli påkörd.
Kan man göra honom till en innekatt? Eller en katt som man har i koppel? Känns lite som plågeri :/
När kan man vara säker på att han hittar hem igen? Vi har haft ut honom ibland på gården när vi vaktat honom, när vi tar in honom så jamar han vid dörren eftersom att han vill ut igen.
En annan fråga, hur gammal nåste han vara innan man kan kastrera honom?
Snälla hjälp mig/oss, vill inte förlora en till katt. Catlover

Ungdomsinformatören Sanna svarar
12.06.2018
Hej kära Catlover
Mitt varmaste deltagande, det är hemskt att förlora ett kärt husdjur <3
Jag kan förstå att ni är oroliga och rädda för att samma sak ska hända den nya kissen. Svårt att säga när en katt är mogen att vara ensam ute. Vi har själv två små katter i ungefär samma ålder och fast vi bor i skogen så har vi inte vågat lämna dem ensamma ute längre stunder. Vår förra katt slarvade faktiskt bort sig nästan hela första året då hon var liten. Det går en vandringsled förbi vårt hus och många människor går där och då brukade katten följa med, vi fick gå och söka henne flera gånger till en skog en bit ifrån. Katter är ju lite sådär så de lätt följer med vem som helst :)
Men de lär sig ju nog var de hör hemma och bara ingen annan börjar ge dem mat eller släppa in dem i sitt hus så brukar de nog vara rätt så trogna sina ägare. Åtminstone så länge de har lust ;)
Genom att se till att katten har det bra, rent runt matkoppen, fräsch mat och vatten och ev innesandlåda gör ju att katten inte lika gärna ser sig om efter ett annat hem. Att man kelar och leker med den höjer ju också statusen på hemmet :D
Mitt förslag är att ni vänjer er nya katt med sitt nya hem lite så där småningom. Han har ju inte varit hos er så länge ännu.Var med honom ännu en tid när han är ute och håll koll på vart han söker sig, om det verkar som att han har sysselsättning på er tomt så är det ju lugnt men om han börjar söka sig mot vägen så måste ni försöka visa att där är farligt. Vet inte om man ska skrämma honom eller om det är en dum idé.
Innekatter kan nog ha ett riktigt bra liv också, men såklart är det skönt för katten att vara ute om det finns möjlighet. Ett alternativ är att ha katten i band när den är ute. Man behöver ju inte gå runt med en, den kan ju också ha en lina som den kan gå i så kan den ändå röra sig rätt så fritt på er tomt. För innekatter kan man bygga en stor bur på utsidan av huset dit de kan gå/klättra själva då de vill ut. Det kräver ju lite mera jobb men blir jätte fint.
Lämplig tid att kastrera en hankatt är vid 4-6 månaders ålder. Så att han inte hinner börja "märka revir" både inne och ute, det kan vara svårt att få honom att sluta sen fast han blir kastrerad ifall han hunnit få vanan.
Det brukar finnas ganska trevliga skyltar att sätta upp vid vägen så att folk kanske kör lite försiktigare. Har man fantasi och lite konstnärlig ådra kan man säkert fixa ihop en egen varningsskylt.
271523429 fad4776a f585 4063 9774 04a7c3f21d6db58bf6cfc9f9136a7f767f466989c16a.image.389x550skylt varning lekande katt
Hoppas det går bra med er katt. Ibland måste man släppa taget och ge frihet fast det känns otryggt och farligt. Katter brukar nog lära sig att röras ute och ändå klara sig. Men jag vet att ens hjärta brister då det går illa <3
Stor kram hälsar ungdomsinformatören Sanna