Komplicerat
26.01.2023
Hej!
Jag och min kille gjorde slut för cirka 4 månader sedan, vi valde att inte bryta kontakten utan fortsatte trots att vi hade gjort slut. Jag har aldrig slutat tycka om honom utan gör det fortfarande, vi har nu börjat träffas igen. Jag är väldigt glad över det men jag vet inte var jag har honom. Hur ska jag göra? Jag vet också att han pratar med nya flickor och det gör mig ännu mera osäker. Han beter sig på ett väldigt flirtande sätt och det ger förstås mig förhoppningar, men erkänner inte heller att han gillar mig utan vill helt enkelt inte svara på frågan.. vad ska jag göra? Vill int bryta med någon som jag älskar så mycket.. Osäker

Ungdomsinformatör Kix svarar
03.02.2023
Hejsan!
Tack för din fråga. Såna här situationer är aldrig speciellt lätta; känslorna kan spreta åt många olika håll och det är svårt att veta vad som är rätt beslut.
Jag vet ju inte orsaken till varför ni gjorde slut, eller om det var ett gemensamt beslut eller om det var något som bara en av er ville – men jag ska försöka att svara på din fråga så gott som jag kan ändå, genom att ställa några (rätt svåra) frågor tillbaka till dig:
Det första man behöver tänka på ifall man börjar träffa sitt ex igen är huruvida man tror man kommer klara av att ”nolla” den förra relationen, så att man inte tar med sig så mycket gamla grejer in i något eventuellt nytt. Lärdomar kan man visserligen ta med sig – men inte gamla gräl och dylikt. Och om du klarar av det - tror du att han också gör det?
En annan sak man behöver överväga under det här stadiet som ni är i nu, när ni träffar varandra men det är outsagt varför ni träffas eller vad ni är – klarar du av tanken på att han just nu har samma rätt att inleda något med en annan tjej, alltså att du inte har någon ”äganderätt” på honom fastän ni varit tillsammans innan? Ifall det känns som att den känslomässiga insatsen där är för hög för dig, så kanske det vore bra att dra sig tillbaka en aning, eller i alla fall försöka vara medveten om situationen och känslorna den ger en.
Men, om du känner att ”nej banne mig – det här är värt att försöka för en gång till även om jag eventuellt kan bli sårad” så kanske du kunde försöka höja flörtighetsgraden på hur ni pratar, och sen när tidpunkten känns någorlunda rätt (sällan är det helt rätt, någorlunda rätt räcker :D ) fråga honom om han vill komma på en dejt med dig, och föreslå en aktivitet för dejten. Det att du kallar det för en dejt så lägger en rätt tydlig signal om vad det är som du vill, alltså att leda det mot något som förhoppningsvis kan vara mera än vänskap. Så behöver inte han heller grubbla så mycket över vad det är som försiggår i ditt huvud, samt att han får en chans att öppna en diskussion om saken ifall han har andra tankar om saken.
P.S, kom ihåg att också spendera mycket tid med dina vänner och att ta hand om dig själv i denna känslomässigt turbulenta tid :)
Lycka till!
Kram, Kix