Kontrollerande mor eller har jag fel
22.02.2019
hej
Jag har bott med min mor tills jag fyllt 18, och nu känner jag att hon mer och mer vill ta över mitt liv. Tex. Jag sa till henne att jag vill gå träffa mina vänner och hon sa att hon inte kan bara tillåta mig gå träffa mina vänner när jag önskar. (Jag e för fan 18 nu) Men jag sa inget då. Vi planerade och så men det är fortarande oklart. Ifall jag drar utan att hon har sagt Ja kommer det vara ett helvete. Hon kommer dra en lång historia om hur jag blir ”hjärntvättade” av mina kompisar. Möjligtvis hota med att slänga ut mig. Hon vill också ha mitt CSN. Hennes ursäkt är att jag jobbar inte och de pengar vi får är de vi ska klara oss på. (Hon pluggar och få en massa bidrag och csn lån att leva på och hennes familj)Vilket är förtåligt men vid den ålder jag är i så behöver jag varenda slant jag kan ha. Mina vänner gör massa med roliga saker och de verkligen lever livet. Jag har knappast haft ett ungdomsliv Men jag måste först tyga om pengar och sen få ange vilka jag ska träffa, vad vi ska göra, när jag kommer hem bla bla. Hon har fått alla mina CSN pengar tills jag fyllde 18 och under de åren innan hade jag knappast nån vecko peng. Hon vill i princip stira mitt liv känns det som. Jag gör allt jag kan för att vara på hennes bra sida men ibland är det omöjligt att ens titta på henne när hon blir arg och skriker på oss över allt och inget. Jag tog körkortet och jag får låna min bonus farsas bil till skolan osv men hon ba nej dina skolvänner kommer mörda dig för att du har bil. Vem är du som har bil till skolan medans de inte har? Du kan inte lägga dig på en nivå som du inte är på. (Vilken nivå undrar jag?) Hon har också hindrat mig från att ha kontakt med min farsa. Hon smuts kastar honom. Hon säger att han inte var där under vår uppväxt, han har inte betalat för ett skit angående skolan och allmänt inte varit en bra far. (Han har andra barn som han tar hand om) Min moster var här och hälsade på och hon sa att han var en bra pappa och behandlade min storebror (som inte ens är min pappas barn) väl. Han betalade allt när vi var små för även när min mor jobbade och var arbetslös.
Nu har det här gått lite för långt men jag kan kontakta min farsa på fb är det nån idé att kontakta honom? Behöver jag nämna det till min mor? Hur kan jag få mer självständighet från henne utan att vara tvungen att skapa distans mellan oss?

Ungdomsinformatör Ida svarar
26.02.2019
Hej!
Som du säger är du 18 år. Din mamma borde lita på dig och inte begränsa dig så som hon gör. På nått sätt så får jag den känslan av att din mamma inte mår bra. Vore kanske skäl att fråga henne  hur hon mår.
Din mamma har ingen rätt att hindra dig från att ha kontakt med din pappa. Så det är helt upp till dig, vill du kontakta honom så gör du det. Din mamma borde uppmuntra en relation mellan dig och din pappa istället för att smutskasta honom. För deras relation bör inte vara densamma som du och din pappa har. Det är ditt val.
Du ställer en väldigt bra fråga. Det är svårt att ge dig konkreta tips på vad du skall göra för att kunna få vara mer självständig. En sak är att diskutera med din mamma, lungt och sansat. Tänk igenom hur hon får dig att känna och hur du upplever det hela. Skriv ner det på ett papper, så det blir så tydligt som möjligt. Du kan endera berätta för henne eller ge pappret, bara vilket du tror funkar bäst. I den här diskussionen är det inte meningen att skälla på varandra, utan mer hitta en lösning och försöka skapa förståelse för varandra. Du är 18 år och hon skall inte styra ditt liv, det är du som skall ha den makten. Hon kan ge dig goda råd och försöka diskutera saker med dig, men i slutändan så är det ditt liv.
Det du  även kan skriva ner eller berätta för henne är att vad du önskar dig av henne, vilket stöd och när. När ni diskuterar dessa saker så kom ihåg att också kompromissa, och låt förändringen ta tid, det är inte lätt att ändra på allt direkt. Kanske det finns något som hon vill att du skulle göra.
I kommentaren är under kommer bland annat fram att du kunde prata med kuratorn på skolan och det vore en god idé. Så du känner att du har någon som du kan prata med angående detta (Kuratorn har tystnadsplikt).
Ta hand om dig!
Kram, Ida