Min bror
08.09.2019
Hej! Jag har ett syskon som inte alls mår bra. Nästan så dåligt så jag tror hän funderar på att ta sitt liv. Hur ska jag vara stöd för hän? Finns det nåt jag skulle kunna göra för hän? Vår familj pratar inte så mycket känslor så jag vet inte om jag vågar börja snacka om nåt sånt. Hur?
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
12.09.2019
Hej Hur!
Det är så fint gjort av dig att kontakta oss på Decibel för att försöka hjälpa ditt syskon! Det är en jobbig situation du är i nu när ditt syskon inte mår bra och du inte riktigt vet vad eller hur du ska göra. Det är viktigt att syskon visar omtanke om varandra och ger sitt stöd så gott det går, det är också viktigt att man som syskon vet att det är föräldrarnas ansvar att hjälpa och stötta sina barn eftersom det är de som har ansvar över dem. Även fast ens barn inte längre är underårig behöver ens barn få stöd och hjälp genom livet. Ansvaret för ditt syskon är inte ditt, även om ditt syskon inte mår bra så är det dina föräldrar som ska göra en insats för att hjälpa. Prata med dina föräldrar och berätta att du är orolig över ditt syskon, att du uppfattar det så att ditt syskon inte mår bra och behöver få någon sorts hjälp. Det är en värdefull hjälp du kan ge henom genom dina föräldrar.
Om du är orolig över om ditt syskon ska ta sitt liv så ska du ta den oron på allvar, det du kan göra är att fråga henom om hen har tankar på att göra sig själv illa. Svaret kan vara tungt att höra och det är inte meningen att du ska bära det själv, även om ni i familjen inte pratar om känslor så behöver du få prata om dina tankar och känslor med dina föräldrar. Du ska inte behöva ta ansvar över ett syskon oavsett om det gäller att ställa rätt frågor eller umgås med syskonet. Om du har svårt att ta upp det här till diskussion så kunde du istället ta och visa din fråga och svar här på Decibel åt din mamma eller pappa? Om det är frågan om självmordstankar som ditt syskon bär på behöver hen få hjälp med dem och det får hen via läkare på hvc, eller så kan man ringa dejourerande psykiatriska sjukskötaren på Vasa centralsjukhus och diskutera med den på numern 06 213 2009 (dygnet runt alltså). Du kan också ringa dit om du vill, du behöver inte säga vad du heter, men den kan svara på dina frågor. Men minns att ansvaret för ditt syskon är dina föräldrars.
Stor kram!
Diana