min förälder bara ropar och svär
27.03.2018
vad ska jag göra då min pappa alltid skriker till mig och svär dagarna lång. ibland blir jag deprimerad, blir rädd ochfår (anxiety) eller vad det nu heter. han har gjort det snart i 2 år nu och det bara blir värre och värre snälla hjälp. qwerty
Cecilia Yrttiaho

Ekonom och utvecklingspsykolog Cecilia svarar
05.04.2018
Hej!
Tack för din fråga, det är tråkigt att höra att du inte mår bra i ditt hem. Hemmet vill man ju ska vara en plats där man kan vila, vara sig själv och må bra. Eftersom du skriver så kort så är det svårt att ge ett exakt svar, men jag ska försöka ta upp lite olika alternativ.
Min första tanke är om det är så att din pappa skriker åt dig oprovocerat, eller om det är så att ni inte kommer överens och grälar med varandra? Det är ingen lätt tid att vara tonåring och ofta så skär det sig med en eller båda föräldrarna under en tid. Jag tror att nästan alla tonåringar går igenom en tid då man tycker att föräldrarna inte fattar någonting, och föräldrarna i sin tur kan ha svårt att acceptera att barnet förändras och blir vuxet.
Kan det vara så att din pappa har bekymmer som du inte vet om, men som gör honom upprörd och så går det ut över dig? Skriker han om saker som han tycker att du har gjort fel eller om allt möjligt? Sedan så undrar jag också om det finns andra personer i ert hushåll och hur din pappa kommer överens med dem?
Det är givetvis svårt att prata om en sådan här sak, men jag tror det skulle vara en bra lösning. Men prata vid ett sådant tillfälle där ni båda är lugna, för det är svårt att ha en vettig diskussion om man är uppretad redan när man ska börja prata. Ett annat sätt är ju att be någon annan vuxen att berätta åt din pappa hur du känner. Och om du kan, försök förklara hur du känner genom att t.ex. börja med ”jag blir lessen när du ropar åt mig” istället för ”du bara skriker på mig”. Det är större chans att motparten lyssnar om man utgår från sina egna känslor och inte anklagelser mot den andra.
Jag hoppas ni hittar ett bra sätt att vara med varandra & sköt om dig!
Cecilia