Min pappa gör så att jag hatar mitt liv
02.12.2019
Hej.
Jag behöver hjälp. Min pappa hatar mig och klagar på allt jag gör. Det har gått så långt att jag inte vill hem från skolan mera. Jag far hem till kompisar eller till och med bara sitter i skogen en stund så jag ska slippa komma hem till honom. Hjälp mig. Vad kan jag göra? Mobbad av pappa

Ungdomsinformatör Ida svarar
05.12.2019
Hej!
Vad ledsen jag blir när jag läser din fråga. Det ska absolut inte vara så som det är nu. Jag hoppas att detta är en kommunikationsmiss, och att din pappa inte egentligen menar det han säger och hur han beter sig. Är din pappa stressad? Det är ju absolut inte okej att det går ut över dig.
Kan du prata med någon om det här? Din mamma eller din bror? Känner du att du kunde prata med din pappa? Ifall du känner det är svårt att prata med någon i din familj så skulle jag råda dig att gå till skolhälsovårdaren eller kuratorn. Berätta hur du mår och vad som händer där hemma. Skolhälsovårdaren och kuratorn finns till för att hjälpa just dig och alla andra elever.
Ditt välmående är viktigt. Du är viktig. Du duger precis så som du är. Jag hoppas verkligen du förstår det. Jag vill sätta en länk här till våra infosidor om hur man kan stärka sin självkänsla.
Ta hand om dig!
Kram, Ida