Mina föräldrar behöver hjälp
24.11.2017
Jag har gått in i väggen nu efter en massa saker. På onsdag är det rättegång för jag blev våldtagen för ett tag sen. Skulle vara så jäkla skönt att ha någon att prata med (en närstående) men inför efter hela den där händelsen har nästan alla min vänner svikit mig. Jag har ingen "nära" vän längre. Ingen att prata med. Och familjen är bara fucket up.
Föräldrarna är alkoholister (inte jätte men pappa blir lite väl ibland). De röker rätt så mycket. Mamma och bror går på antidepressiva men de är inte helt stabila vissa dagar. (De tycker att dem har gått igenom så jäkla mycket så när jag söker hjälp så finns den inte) pappa har på senaste blivit väldigt nedstämd också och jag är orolig att han en dag går o tar sitt liv.
Mamma och pappa kommer inte överens längre. De har vart separerade två gånger och de gjorde misstaget att köpa hus tillsammans. Hade pengarna funnits hade de lätt separerat igen.
Det är alltid skitsnack om pappa för att han aldrig lagar mat och är snål vilket jag tror handlar om hans depression.
Så min fråga är inte hur jag ska göra för mig själv utan min fråga är om det finns något mina föräldrar kan göra för att lösa sina problem. Skulle de bli stabila tror jag att även jag och min bror skulle må bättre.
Jag behöver en fristad. Jag har inte ens stallet då jag är hästlös för tillfället. Det är bara tråkigt överallt. Känns som att allt går åt helvete samtidigt.
Vi köpte ett projekt hus. Det kräver att vi har energin att bygga, måla oså. Men den energin finns inte när alla är så jäkla depp. Suck

Ungdomsinformatören Liselott svarar
01.12.2017
Hej Suck!
Oj söta vän, det gör ont i hjärtat att läsa din fråga. En tjej i din ålder ska inte behöva gå igenom det här - och framförallt inte bära allt det här på dina egna axlar. Det borde finnas massor av hjälp att få runtomkring dig, men vi på Decibel har svårt att veta vilka de hjälpande händerna kan vara, eftersom Decibel finns i Österbotten, Finland. Vi gissar ju att ni har ungefär samma sociala skyddssystem som vi har på den här sidan Östersjön, hjälp i stil med familjerådgivning, socialtjänsten, församlingarna, ungdomsmottagningar... Här har umo.se en riktigt bra sida med länkar för er i Sverige.
Nu vill jag att du tar kontakt med någon, vemsomhelst av dessa, och ber om hjälp! Bara ös ur dig åt någon, de tar nog lyra. Du kan tex använda samma text som du skrev till oss för att komma igång med att berätta vad som känns fel och jobbigt, så länge du berättar! En tjej i din ålder ska inte ha ansvaret för din familjs välmående, det finns det andra vuxna som ska och kan göra.Våra samhällen är uppbyggda så att det finns de som har till uppgift, yrke (och får lön för det) att hjälpa till att reda upp när det är stökigt och komplicerat i familjen - och de är alla på din sida! Det är exempelvis därför det heter barnskydd här i Norden, det viktigaste är alltså att skydda barnen, se till att de mår bra. Detta dessutom allra helst hemma, så var inte rädd för att de ska ta dig ifrån familjen eller något, deras främsta mål är att se till att du mår bra hemma, med din familj!
Jag kan förstå om det känns pinsamt eller jobbigt eller till och med svekfullt att begära hjälp av någon utanför familjen, men jag lovar och svär att det är värt det. Med hjälp är chansen så väldigt mycket större att du om en månad ska plötsligt inse att allt ljusnat, känns lättare. Du vet ju redan att du inte orkar på egen hand, du har ju gått in i väggen, så nu måste du ta emot stöd och råd och en axel att gråta mot!
Så snälla söta, berätta för någon irl hur du har det och hur du mår!
Stooooor kraaaaam, Liselott