Mobbning
20.03.2022
Hej! Jag blir grovt mobbad på min arbets plats vad ska jag göra? Chefen gör inget och mina arbetskamrater ser bra på. Vem ska ja ga kontakta? Detta är inte ok på en arbetsplats. Jag hör till facket super är det dom ja ska kontakta? Depression

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.03.2022
Hej,
På basen av det du skriver får jag uppfattningen om att detta har pågått ett tag, och att din chef vet om det som händer? Precis som du skriver så FÅR inte mobbning förekomma på arbetsplatser och det är alltid arbetsgivarens ansvarsområde att ta tag i mobbning då hen får vet om det.
Jag föreslår att du skulle börja med att fylla i följande blankett och förmedla den till din chef/förman. Gör gärna blanketten i två exemplar så att du behåller en kopia av blanketten OM ärendet måste föras vidare. I bästa fall skulle din chef ta tag i saken efter att ha fått denna skriftliga beskrivning (det står också uttryckligen i anvisningarna på blanketten att chefen måste ta tag i saken så fort som möjligt, och helst inom två veckor efter att hen delgivits blanketten). OM det ändå inte skulle leda till att chefen gör någonting så kan du vända dig till din chefs förman eller arbetarskyddsmyndigheterna. Du kan t.ex. ringa och diskutera ärendet med arbetarskyddet. Här hittar du nummer och närmare uppgifter.
Du har rätt att ta upp saken, och att föra ärendet vidare om du själv upplever att det inte hanteras som det borde på din arbetsplats. Mer om osakligt bemötande på arbetsplatsen och tillvägagångssättet att åtgärda det hittar du här.
Våga stå på dig och ta tag i saken. Ingen har rätt att behandla dig illa.
Kram,
Tessi