Molluscum
29.01.2023
Hej! Jag har en molluscum på min penis. Jag har varit hos läkare och dom sa att det inte finns någonting att göra förutom att vänta och det kan ta flera månader upp till flera år för att de försvinner. Jag stressar väldigt mycket eftersom att den är på min penis och den är synlig. Jag vågar inte ha sex med någon fast jag skulle vilja det men jag känner skamm. Jag har inte heller berättat det här till nån och vågar inte heller göra det. Pricken har varit på penisen i snart 5 månader. Jag skulle vilja börja leva normalt igen som att bada bastu med kompisar och ha sex utan att vara rädd. Vad ska jag göra? Via student hälsovården så fick jag inget att göra men finns det någon annan utväg från detta? Jag mår väldigt dåligt på grund av det här. Varje dag tänker jag på när den ska försvinna. Jag idrottar också aktivt och varje gång efter träning så dushar vi med laget och jag vågar inte dusha med andra för att om se skulle se sen så skulle de ifrågasätta mig och jag är som sagt väldigt nere på grund av det. S.s

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.02.2023
Hej,
Jag avser inte att förringa dina känslor, för jag vet att det kan vara väldigt känsligt då man är medveten om någonting "avvikande" på ens kropp. Men jag tror att du eventuellt gör detta till en störra sak än det är? Nu vet jag förstås inte hur stor din mollusk är, men de mollusker jag har sett har inte varit så stora eller uppseendeväckande att man skulle lägga märke till dem på en annan person som man t.ex. går i bastun med eller duschar/byter kläder tillsammans med efter en träning. Det hör mer eller mindre till penisens natur att huden inte är slät utan den är oftast knottrig och ådrad, och det är helt okej.Om du sessutom använder kondom vid sex så tvivlar jag på att din partner ens skulle märka den.
Du kan ju ställa dig själv frågan om du själv uppmärksammar om någon annan skulle ha en mollusk på sin penis, eller om det skulle göra att du avvisade en eventuell sexualpartner om hon hade en mollusk vid sitt kön?
Precis som de sade vid studenthälsan så försvinner de oftast av sig själv, men de metoder som finns för att avlägsna mollusker lämnar oftast mer synliga ärr än själva mollusken är. Du har alternativet att vända dig till en privatläkare och höra efter om de avlägsnar mollusker, men då är det förstås en kostnadsfråga.
Om du inte har några andra problem av den så tycker jag att du skall försöka slappna av och lita på att människor ser annat då de tittar på dig än din mollusk.
Kram,
Tessi