När någon går bort :(
10.12.2017
Hej.
Jag mår sjukt dåligt just nu. Familjens älsta katt har gått bort, pga trasiga njurar. (Han var 17 år, utomhus katt).. Vi har en kattunge och en äldre katt. Det gör ont när jag ser att de saknar den älsta katten, genom att deras beteende har ändrat. Min mamma grät och jag grät en gång minst 45 minuter, kunde inte andas och jag grät så mycket att jag såg misshandlad ut, utslag på ansiktet och runt de.
Jag har varit med värre saker, men döden känns lika hemskt varje gång.. Det är som någon tar tag i ens själ och sliter loss en viktig pusselbit , det gör så ont!!! Man önskar bara det var mardröm.
Jag vet inte hur jag ska förklara detta för skolan (har tagit ledigt några dagar).. Det gör ont

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.12.2017
Hej.
Om någon som stått en nära går bort är det alltid smärtsamt, oavsett om det är en person eller ett djur. Det handlar mer om förlusten av relationen än om vem det är. Så det är helt okej att du sörjer. Det får göra ont och det är ingenting du måste ha andra människors godkännande för.
Det viktiga är att du kommer ihåg att det inte var ditt fel. Med din logiska hjärna tror jag att du vet det, men jag vet också att det inte handlar om vad man vet utan vad man känner. Kanske du borde tala med någon om dina tankar, både de tankar som handlar om din katt och de andra. Dina tankar är tunga att gå och bära på, och det finns hjälp att få. Men ingen kan hjälpa dig om du inte vågar berätta. Om du själv vet att dina problem började innan du fick medicinen så finns det ingen anledning för dem att ta bort den. Våga lita på att de försöker hjälpa dig bara du själv vågar ta kontakt.
Det finns ingenting jag kan säga som skulle ta bort sorgen du känner nu. Jag känner med dig.
Kram
Tessi