Opassande bror
08.11.2018
Hej!
Känns som att jag måste få prata om dehär. När jag var ca 10 år så smög min bror in hos mig på natten och slickade mig. Och en gång när jag sov i soffan försökte han stoppa in penisen också men då märkte han jag såg det så for han iväg, men minns bara dom två gångerna men de e nått som har lämnat kvar å vet jag borde prata med honom om det men känns svårt. Han har alltid varit lite utanför i familjen och har inte så bra relation me han, och vi bor båda skilt från familjen med egna sambos så vet inte när ja skulle ta upp det och hur. Känns jobbit att bära på dehär, han kan vara jättesnäll ibland så jag glömmer de som hänt men sen när jag tänker på de ser jag bara en pervers broder och känner mig väldigt obekväm.
Jag är nu 21 år så de har varit i mina tankar länge, men jag har nog pratat med mina systrar om det och min kusin för hon har varit med om samma sak med sin bror. Ångest

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.11.2018
Hej.
Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att du upplevt detta. Jag förstår att det är någonting som påverkat dig på många sätt, och fortsättningsvis påverkar dig. Jag tror att det skulle vara viktigt att du talade med någon om det som har hänt, t.ex. en psykolog eller en psykiatrisk sjukskötare - inte för att du skulle vara ett "freak" eller "perv" utan för att få hjälp med att reda ut dina egna känslor över det som hände. Jag tror att det skulle vara bra om du först talade med en professionell människa innan du eventuellt tar upp det med din bror. Det är svårt att förutse om hans reaktion kommer att vara att blåneka eller att be om förlåtelse - och beroende på hur han reagerar så kan det vara bra om du vet att du har stöd från någon som du kan diskutera saken med.
Då man är ett barn som blir sexuellt utnyttjat så kan man reagera över det som hänt på väldigt många olika sätt. Och det är ganska vanligt att man kan uppleva det precis som du gör. Det betyder inte att du själv skulle ha varit skyldig eller delaktig i det som hände, det är fortfarande din bror som bär hela skulden för det han gjorde mot dig. Du är inte det minsta konstig, och alla som vet det minsta lilla om sexuellt våld vet att det kan vara precis som i ditt fall. Du behöver inte skämmas över detta - det var inte du som handlade fel.
Jag tycker att du skall försöka kontakta din egen hälsovårdscentral för att kolla upp vad du har för möjlighet att få tala med en psykolog. Det är en tung sak du bär på och då är det givetvis viktigt att personkemin fungerar mellan dig och psykologen för att du skall kunna känna att du litar på hen tillräckligt mycket för att berätta. Och för att du skall kunna börja bearbeta det som har hänt så är det viktigt att du vågar berätta högt för hen om det som hände.
Ring och boka en tid.
Många kramar
Tessi