Orgasm
24.01.2023
Hej,
Jag har problem med att få orgasm. Jag kommer inte psykiskt, men nog fysiskt. Jag har försökt en del olika saker som sexleksaker, avslappningsövningar, glidmedel osv men inget hjälper. Min kropp reagerar på beröringen, jag blir våt och det känns psykiskt bra, men när det är dags för att komma så reagerar min kropp fysiskt medan det psykiskt bara tar slut. När jag är med min kille händer det samma sak, bara att jag kan bli osäker om jag redan nått den fasen eller inte.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.01.2023
Hej,
Som jag förstår din fråga så fungerar din upphetsning normalt och beröringen känns bra, men att då du närmar dig orgasm så stannar det av och du når inte riktigt ända fram? (lite som då man känner att en jättestor nysning är påväg men att man i sista stund kniper för näsan så att den inte kan bli en full explosion utan bara en inåtvänd nysning?).
Det är förstås rimligt att tro att alla människors orgasmer inte är likadana utan att det kan finnas stora individuella skillnader, och också skillnader från en gång till en annan. Tyvärr har jag ingen exakt lösning till detta problem, men det finns några saker jag tänker på; Först och främst undrar jag om du äter några mediciner regelbundet? Ganska många mediciner kan ha oönskade effekter på den sexuella funktionsförmågan. Oftast finns dessa omnämnda i bipacksedeln. Så OM du äter några mediciner så kolla upp saken.
Jag funderar även om du någon gång har upplevt en orgasm "både fysiskt och psykiskt" som du beskriver? Det kan mycket väl vara precis som du beskriver, att du precis i det "kritiska skedet" strax före orgasmen "tappar tråden" och då bara känner av den rent fysiska delen, d.v.s. sammandragningarna men att känslan av "explosion" uteblir. Men det jag alltså funderar är om du nån gång har upplevt den?
Jag tror kanske att det i detta fall handlar mycket om att du har höga förväntningar och därför ställer ganska höga krav på att lyckas. I sig är det inget fel på det. Det är bra att vara målmedveten och att våga ha förväntningar på sex, men det blir förstås ett problem om sex då börjar handla mer om en prestation, någonting man skall "klara av" istället för att det rätt och slätt skall handla om att ha det skönt. Jag förstår att detta låter dumt, att man dels har sex för att det skall vara skönt men att man samtidigt inte får koncentrera sig på att det skall vara "för" skönt eftersom pressen då blir för stor. Jag vet inte heller med säkerhet att det är det som är fallet för dig, men generellt kan man konstatera att all form av stress påverkar sex negativt. Så om du lägger för stor vikt vid själv orgasmen så kan det i sig leda till att det blir svårare att slappna av och låta den komma.
Du skriver att du har testat sexleksaker, och det tycker jag låter som en bra sak. Jag vet inte exakt vad det är du har använd men jag rekommenderar att du använder en tillräckligt stark vibrator, kanske i första hand då du har sex med dig själv, men du kan också använda den tillsammans med din partner. Och som säkert är bekant för dig så skall du inte "tro" på saker som du kan ha sett i porrfilmer om hur tjejer får orgasm. På film verkar det som att alla tjejer onanerar jenom att föra in saker i slidan medan det i verkligheten är betydligt vanligare att man gör det genom att smeka sig utanpå eftersom det är man är som känsligast. Nyckeln tror jag är att inte fokusera på orgasm (även om det är jättesvårt) utan att istället fokusera på att det skall kännas skönt och att se hur långt det går att bygga upp upphetsningen om du inte har orgasmen som mål utan att målet istället är att njuta av det du känner just då.
Förhoppningen är ju att du genom att njuta fullt ut av själva sexet skall slappna av tillräckligt mycket för att du sedan skall kunna uppleva "hela" orgasmen. Men eftersom det handlar om tankar som inte direkt är viljestyrda så kan det hända att det inte lyckas direkt utan att det är någonting som du/ni får jobba på. Jag hoppas att du har en partner som är hjälpsam och förstår situationen så att hen kan hjälpa dig, och att inte hen genom sina egna förväntningar på din orgasm gör pressen större. Sexuella "problem" är betydligt lättare att handskas med om man kan diskutera dem öppet i sitt förhållande, eftersom det ju är någonting som angår båda två och inte bara den ena. Om det känns som att du vill diskutera saken med någon annan så kan du också kontakta preventivrådgivningen och be om att få träffa en sexualrådgivare.
Lycka till och många kramar,
Tessi