Orkar inte längre
18.07.2020
Hej.
Jag behöver hjälp. Jag skriker efter hjälp.
Mamma och pappa bråkar ofta och väldigt grova bråk, i vilka jag och mina 2 syskon också blir indragna. Oftast handlar det om pengar och jobb och att mamma upplever att hon inte gör annat än jobbar och sliter. Jag orkar inte berätta om bråken för allt är så hemskt hemma och jag vill typ inte vara hemma mera, men jag har typ inga kompisar heller så jag har ingenstans att åka. Ibland åker jag och tränar, för då slipper jag vara hemma iallafall en stund.
Jag och mina syskon har bett dem söka proffesionell hjälp men de vill inte eftersom de (mest mamma) säger att det kostar för mycket (att hon/vi inte har råd) och att de ändå inte kan hjälpa henne och pappa. Sen lägger mamma över allt på oss barn och säger ”jag är så ledsen att utsätta mina barn för det här, jag ska flytta härifrån så att ni slipper mig, ni tycker ju ändå inte om mig och tycker jag är mentalt sjuk som behöver gå och prata med nån”.
Man FÅR inte säga så åt sina barn, eller?? Jag ÄLSKAR ju FÖRSTÅS mamma! Hur kan man ens säga så????? Allt har spårat ur och jag börjar ju typ hata mig själv för detta. Hon förstör mig!!!
Jag och min familj behöver all hjälp vi kan få, men vad ska jag ta mig till då mamma och pappa inte anser att detta angår någon annan? Vart kan jag som barn vända mig? Inte bara för att prata utan för att få konkret hjälp?
Jag kan inte vänta tills skolan börjar för att ta hjälp av elevhälsan, för det är nog försent då. Inte för att jag säger att jag har det värre än alla andra, det finns ju folk som blir slagna och sånt där hemma också, så grovt är det inte men det känns som om jag är ihjälslagen mentalt, och jag fattar ju att det inte ska få vara såhär. Jag som barn ansvarar inte för mina föräldrars beteende och de har skyldighet att reda upp detta för mig och mina syskons skull.
HJÄLP MIG Kaos

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.07.2020
Hej,
Det låter som att ni har det väldigt tungt hemma just nu, och du är modig och mogen som vågar be om hjälp. Jag tror att din mamma/dina föräldrar är väldigt trötta, och då kan det vara svårt att själv se en utväg eller kontrollera vad man säger - även om du givetvis har rätt i att man som förälder inte får säga vad som helst till sina barn.
Det finns hjälp att få, och det betyder inte att man skulle vara "mentalt sjuk" för att man behöver hjälp. Det finns också hjälp att få som inte kostar er familj någonting, utan vars syfte helt enkelt är att få vardagen att fungera. Jag tycker att du skall kontakta socialen på den ort där du bor och berätta om situationen för dem. Det är denna typ av problem de jobbar med, och de kan försöka se till helheten och ordna den hjälp ni behöver. Googla på "socialt arbete + din kommuns namn" så får du fram information och kontaktuppgifter. Jag vet att man ofta hör "skräckhistorier" om socialen och barnskyddet, men de historier man hör har oftast ingenting alls att göra med vad de jobbar med i verkligheten - d.v.s. att hjälpa och stöda familjer i olika situationer.
Du är modig som vågar be om hjälp!
Kram
Tessi