Pappas "nya flickvän"
02.01.2019
Så min pappa och mamma är skiljda och har varit det i kanske 1 1/2 år eller något liknande. Men nu känns det som att pappa sku ha hittat en ny "flickvän". Ja har asså int emot det som annars men pappas nya "flickvän" är mycket yngre än pappa. De har kännt varandra redan i 5/6 år och har pratat med varandra osv. "flickvännen" då har blivit sådäär att om vi ser henne bara att hur går det i skolan ti mig och ti min lillasyster som bara att hur går det i dagis? Osv... Förr har hon bara sagt typ hej eller något sånnt. Sist vi såg henne var igår och då skrattade pappa och hon och såg typ "drömmande" ut o har int som nått emot om pappa/mamma sku hitta en ny "flickvänn/pojkvänn" men vill inte att pappas "nya flickvän" och pappa ska bli ihop för hob är som sakt mycket yngre än pappa. Och vågar int fråga att om de är typ ihop eller om de kommer ti bli. Är det ens lagligt att vara ihop om pappas "flickvän" är så mycket yngre än pappa? ?
Cecilia Yrttiaho

Ekonom och utvecklingspsykolog Cecilia svarar
07.01.2019
Hejsan!
Tack för din fråga! Det låter som att det är stora förändringar på gång nu i din och din familjs liv, så jag förstår att du funderar på saker och ting. Dina föräldrar har antagligen också haft en tung period med att hitta nya vägar i livet och nu verkar det då som att din pappa kanske har hittat en ny vän. Jag tycker du kan fråga på ett sakligt sätt av din pappa ifall han har en ny flickvän. Sedan är det ju upp till honom vad han vill berätta, och många gånger vet man inte heller exakt, är man bara vänner eller på väg att bli något mer. Med tanke på deras åldrar är det inget brott, båda är myndiga och får bestämma vem de vill vara tillsammans med. Ofta när man blir äldre så spelar åldersskillnad allt mindre roll, och man blir tillsammans baserat att man trivs tillsammans helt enkelt.
Mitt råd till dig är att fråga åt din pappa hur det ligger till och att se den här kvinnan som en person i första hand. Kan ju vara att hon är hur trevlig som helst och att hon gör din pappa lycklig, om det nu är så att de blir eller är tillsammans. Lycka till, hoppas att det går bra och att du får en fin vuxen till i ditt liv!
H Cecilia