Psykisk misshandel
09.11.2019
Hej! Jag är gravid och planerar att flytta ihop med pappan till barnet som jag har känt i flera år. Vi är båda myndiga. Jag bor just nu hos mina föräldrar och min mamma hatar min pojkvän. Han har annan hudfärg och honär väldigt rasistisk och slänger helatiden ur sig kommentarer "utlänningar". När jag berättade för henne att jag kommer att flytta ut sa hon att hon tänker kapa banden med mig och att jag måste betala tillbaka pengar som hon lånat åt mig för ett år sedan innan jag flyttar. Jag har heltidsjobb men dålig lön och nu vet jag inte vad jag ska göra. Hon har även sagt att jag kommer att bli en dålig mamma och att socialen kommer att ta mitt barn. Jag vill bara att mitt barn ska få växa upp med båda sina föräldrar i ett hem där han inte behöver höra rasistiska kommentarer. Jag är nykterist, röker inte, sköter mitt jobb och har körkort och äger en lägenhet där vi kan bo. Nu till frågorna: Kan man kapa banden med sin mamma så att hon inte får ta kontakt med en?
Är det jag beskrivit psykisk misshandel?
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
22.11.2019
Hej!
Jag har läst din fråga många gånger om och det gör mig ont att du befinner dig i en sådan här situation! Just nu då du är gravid så skulle du behöva ha en positiv förälder eller stöd att luta dig emot. Graviditet väcker många frågor inom en, frågor som man behöver få bolla med andra väntande mödrar, egen mamma/bonusmamma/stand-in mamma och så vidare. Hur är din relation med din pappa? Hjälper han dig i det här? Kan han hjälpa dig om du frågar?
Angående lånet är det en juridisk fråga som jag inte har kompetens att svara på. Jag hoppas att Ida kan skicka vidare just den frågan till någon Decibelexpert som vet och lägga in svaret åt dig hit på samma ställe.
Att hon kräver tillbaka pengarna och ska kapa banden till dig om du flyttar ut är känslomässig utpressning, att säga åt dig att du kommer att bli en dålig mamma och att socialen kommer att ta ditt barn är riktigt fult. Visst kan man säga att det här är psykisk misshandel det din mamma gör. Det verkar som att hon försöker pressa dig så hårt att du inte vågar flytta hemifrån och ihop med barnets pappa. Ställ dig själv frågan vem du vill leva ditt liv med? Vill du leva ditt liv tillsammans med dina föräldrar tills du hittar en man som duger åt din mamma? Eller vill du leva ditt liv med ditt barn tillsammans med barnets pappa? Det naturliga, om allt är okej, är att då man är vuxen flytta hemifrån och leva med den/de mänskor man vill leva med. Antagligen beter din mamma sig så här för att hon inte tror att barnets pappa är bra för dig, men att pressa dig och vara rasist och uttrycka sig rasistiskt är helt fel väg att gå. Rätt väg att gå för en förälder är att stötta sina barn och finnas där för dem ifall de behöver hjälp. Din mamma måste inse att hon inte är den viktigaste personen i ditt liv. Det allra bästa skulle vara att din mamma backade många steg nu och ser till att stötta dig istället. Går det alls att prata med henne? Kan din pappa hjälpa till, eller har du något syskon som kan hjälpa mamma förstå att det här inte på långa vägar är okej och att din familj behöver stötta dig nu?
Visst kan du säga upp kontakten med din mamma, du är vuxen och du har ingen skyldighet att ha relationer med mänskor som sårar dig och pressar dig bara för att ni råkar vara släkt. Det finns ingen sådan regel här i livet. Däremot är det viktigt att du lever på ett sådant vis med människorelationer som du mår bra av. Om din mammas beteende upplevs som skrämmande eller hotfullt så är det bra om du kunde gå till polisen och ställa frågor kring på vilket vis man kan hindra din mamma från att ta kontakt. Baserat på din text skulle kanske det bästa vara att ni redde ut det här, att hon började bete sig bra och sluta fälla rasistiska kommentarer och pressa dig. Ditt barn kommer att vara en del av din man, hur kommer barnets mormor att behandla barnet då det har ena föräldern som är utlänning som hon har något emot?
Jag vill uppmuntra dig att ta kontakt till Företagshälsovården för att du ska få gå och prata med deras psykolog, eller till ditt HVC's psykiatrisk sjukskötare för att du ska få stöd och samtalsstöd. Om du känner dig villrådig hur du ska gå till väga så ring din Mödra rådgivning och säg att du behöver få prata med någon.
Hälsningar, Diana