Rädd
24.01.2019
Hej jag är en flicka som är snart 15 år som inte trivs eller känner säg säker hemma. Idag blev min mamma jätte arg på mej, vet inte vrf. Hon tog tag i mej och började skrika, jag skrek tillbaka att det tog ont och att hon skulle släppa mej men hon vägrade. Efter en stund drog jag mej bort och sprang till mitt rum. Jag vill inte bo hemma längre eftersom dethär har pågått i hela mitt liv. Jag vet att hon inte menar något dumt och jag vet att hon älskar mej men jag klarar inte av det längre. Har fått självmordstankar pågrund av detta. Jag vet inte om dethär är rätt ställe att ta kontakt till men behövet hjälp, snarast. Ledsen tjej
Polis Johanna W
Poliskonstapeln Johanna svarar

Ekonom och utvecklingspsykolog Cecilia svarar
31.01.2019
Hej och tack för att du skrev till oss. Jag blir både lessen och upprörd över att höra hur du har det hemma just nu. Alla har rätt att känna sig trygga och älskade i sitt hem och nu verkar det inte som att du gör det. Jag är säker på att din mamma mår väldigt dåligt själv och då visar det sig på sätt som det här. Dock är det absolut inte ok att hon tar tag i dig eller skriker åt dig. Det finns lagar mot sådant i det här landet.
Du skriver att det här har pågått hela ditt liv. Då finns det tyvärr ingen quick fix för att ändra din mammas beteende. Det du behöver, om du känner att det inte går att prata och resonera med din mamma, är att få hjälp utifrån och till och med kanske komma bort hemifrån en tid. Våga ta kontakt med någon, fast det känns svårt eller pinsamt, och berätta hur du har det hemma. Det kan vara en lärare, en släkting som du litar på, någon inom vården eller kanske en kompis förälder. Du behöver hjälp och stöd utifrån för att få en ändring på situationen.
Jag önskar så hjärtligt att jag hade en enkel lösning åt dig. Det jag kan försöka ge dig är mod och hopp om framtiden. Du är snart vuxen och får bo själv eller med någon du tycker om. Kanske kan du redan snart söka dig till en utbildning där du får bo på internat? När livet känns mörkt och inte värt att leva, som det kan göra ibland, så måste man minnas att det går om, saker ändras och att man en dag mår lite bättre och saker ser ljusare ut. Jag sänder dig en stor kram och önskar att du snart får ta ett steg mot att må bättre. Skriv igen om du behöver det. Kram!
C
Hej!
Att använda minsta lilla fysiska våld mot en annan person är enligt lagen i Finland förbjudet. Så är det även inom familjer och en mamma eller pappa får inte ens slå, hålla fast, knuffa, sparka eller lugga för att "uppfostra" sina barn. Sådant är också straffbart och det kan till och med klassas lite allvarligare om det sker våld inom familjen.
Ett barn har rätt till en trygg uppväxt och därför tycker jag att det skulle vara väldigt viktigt att du pratar med någon annan vuxen än mamma om vad som pågår i ert hem. Du har rätt till att få må bra utan fysiska och psykiska skador och självmordstankar och det tror jag inte att du börjar göra om du inte skaffar hjälp utifrån. Det är bra att du tagit steget och vågat kontakt decibel.fi, men jag önskar att du ännu pratar med t.ex. skolhälsovårdaren eller kuratorn på skolan.
konstapel Johanna Westerlund