Ska jag berätta??
04.06.2018
Har knullat med min brors bästa vän och blev gravid...Ska jag säga det till honom?? Jag är 14 och min brorsa och hans kommpis är 17 Kicki

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.06.2018
Hej.
Med tanke på din ålder så är det inte alldeles okomplicerat. Du har fortfarande inte nått sexuell myndighetsålder, vilket killen har. Och i de fall där en sexuellt omyndig person blir gravid så innebär det oftast att man avbryter gravisiteten, eftersom man varken är fysiskt eller psykiskt mogen att bli förälder.
Killen du låg med är antagligen medveten om din ålder, och att det han gjorde då han hade sex med dig inte är lagligt. Alla dessa fall avgörs helt från fall till fall, men oftast har det nog nån form av konsekvenser.
Om du alltså nu är gravid, så föreslår jag att du skulle kontakta din preventivrådgivning för att tala med en barnmorska om dina alternativ. Barnmorskan kan hjälpa dig boka en tid till läkaren, och även hjälpa dig fundera ut vad du kan säga till dina föräldrar och till killen. I vilket fall som helst är det viktigt att du talar med en vuxen person om saken för att få hjälp, gärna så fort som möjligt.
Vi beklagar att du fick vänta så länge på ett svar, men eftersom du inte bor i en av våra egna medlemskommuner så hade vi skickat din fråga vidare till din kommuns experter, och vi har inte fått något svar därifrån. Därför svarade jag nu sist och slutligen själv så att du inte skall gå omkring och vänta.
Boka tid till preventivrådgivningen/mödrarådgivningen så att du får tala med någon.
Kram
Tessi