Ska jag fråga
08.03.2023
Hej! Jag har funderat nu en stund om jag ska fråga ut en kille, eller liksom fråga om han vill göra nånting. Han snäpar mycket och jag upplever han visar lite intresse. Han går i min skola och min kompis är tillsammans med hans kompis. Jag ser såhär att det inte skadar att fråga, får jag ett nej är väl saken inte så stor. Får jag ett ja blir jag ju förstås glad. Vad tycker ni jag ska göra?
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
15.03.2023
Hej tack för din fråga!
Jag tycker att du redan gav ett bra svar på din egen fråga! Du har redan övervägt de olika möjliga scenarierna och utfallen väldigt bra och kommit till exakt samma svar som det jag skulle ha gett dig, därför tror jag att det inte skulle skada att fråga.
Du berättade att den här killen snappar dig ofta och att du har känslan av att han nog är intresserad av dig. Ett aktivt snappande är ett gott tecken, det visar att han vill hålla kontakten med dig och kanske lära känna dig bättre.
Snapchat är ett bra verktyg att använda eftersom tröskeln är så låg att få kontakt med någon och eventuellt fråga ut någon på en träff. Det är mycket lättare än att fråga ansikte mot ansikte, vilket ibland kan kännas lite för spännande. Jag tror inte du har någonting att förlora på att ta den här chansen, bara att vinna. Du är i en fantastisk situation eftersom din kompis redan dejtar hans kompis. Du kan ju t.ex. börja med att bjuda med honom att hänga med dig, din kompis och hennes pojkvän så känns det inte direkt som en  officiell dejt men ger er chansen att umgås och lära känna varandra bättre på ett avslappnat och kravlöst sätt. Efteråt kan du ju föreslå att ni två skulle kunna hitta på något tillsammans om du känner dig bekväm med det.
Du verkar vara en väldigt modig och förnuftig person och jag tror precis som du att det värsta som kan hända är att du får ett ”nej”, antingen för att han helt enkelt inte är intresserad av dig på det sättet eller så kanske han redan har någon annan i sitt liv. Oberoende så vinner ni båda i den här situationen. För honom kommer det kännas bra att någon visat intresse för att lära känna honom mer. Du har varit modig och gjort något som med tiden kommer att stärka ditt självförtroende och din självsäkerhet. Om svaret är ”nej” kan det ju såklart kännas ledsamt och man kan vara väldigt besviken men då behöver du iallafall inte fortsätta fundera på honom utan du kan lägga din tid och energi på att t.ex. lära känna någon annan istället. Så länge som det inte är en väldigt seriös förälskelse skulle jag rekommendera att du tar den här chansen och frågar honom, på så sätt kommer du också ta reda på ifall det här är den typen av person som du faktiskt vill spendera din tid med.
Dejting och relationer kommer alltid innebära en viss osäkerhet och att man ibland måste gå utanför sin bekvämlighetszon. Men du kan inte vinna om du inte försöker! Det är dock bra att komma ihåg att även om personen inte känner samma sak är det inte på grund av något annat än att ni helt enkelt inte är kompatibla med varandra. Kom ihåg att du är bra precis som du är även om han inte skulle vara intresserad av dig på ett romantiskt sätt. Så lyssna på din egen magkänsla och fråga ut honom ifall det är det du vill! Antingen får du en pojkvän eller en vän, eller också lär du dig något av den här upplevelsen. Även om det skulle bli ett nej kan du se det som en lärorik erfarenhet och kom ihåg att det inte är världens undergång.
Kram,
/Stinke
(översättning Rosanna)