Skilda föräldrar
09.08.2017
Mina föräldrar ska skiljas, jag vet att dim har bråkat mycket, även när jag var yngre bråkade dom ofta och om nästan allt, för cirka 3-4 år sen bestämde dom sug för att skiljas, dom skrev på papper och skickade till de man ska skicka till inte vet jag vad haha. Men anledningen till varflr dom inte skiljde sig innan var för att jag och min lillebror var små innan och dom ville att vi skulle växa upp med en familj som är tillsammans. Men de fungerade inte och jag var cirka 11 år när dom skickade papprena. Mitt problem är inte att dom skiljt sig, utan att dom fortfarande inte har köpt nytt hus och skiljt sig på riktigt, min pappa jobbar för tillfället i Finland för ett projekt, men han kommer varannan helg eller oftare och dom bråkar varenda gång, vilket vi tycker är jobbigt. Vi köper inte nytt hus för min mamma har inte så mycket pengar, hon jobbar osv men på en skola. Men mkn pappa däremot får kanske 60-70 tusen i månaden och dom bråkar om att mamma ska få huset även fast pappa betalar för de osv. Dom båda har även skaffat nya, och jag orkar bara inte med att dom fortfarande träffas varje vecka och ska bråka varenda gång, vad ska jag göra? :( de gör ont att veta att de aldrig kommer bli som förut längre, Evelinalina

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.08.2017
Hej.
Jag förstår att det är tungt att bo i ett hus där det finns mycket konflikter. Det är ganska vanligt att föräldrar försöker hålla ihop för barnens skull, medan de kanske många gånger glömmer bort hur tungt det är för barnen att ständigt gå omkring och vara oroliga över grälen.
Först och främst tycker jag att du borde tala med dina föräldrar. Helst med båda två, men du kan också skriva brev till dem eller maila om det känns lättare för dig att hitta orden då. Skriv hur det påverkar dig och din bror att lyssna på grälen och att gå omkring och oroa er. Det är synd att ni skall behöva bli medvetna om hela den ekonomiska biten eftersom ni är barn så är det ju inte ni som skall behöva känna er ansvariga i det. Precis som i kommentaren du har fått så måste man ju inte bo kvar i huset, det måste inte vara ett hus. Det kan hända att det skulle kännas betydligt mer som "hemma" om ni flyttade till en lägenhet där ni inte skulle bo ihop allihopa och därför slippa grälen. Då kunde du och din bror träffa er pappa då han är hemma, och bo med mamma resten av tiden.
Huvudsaken skulle ju vara att ni fick växa upp i ett hus där det är lugn och ro. Och antagligen skulle dina föräldrar ha lättare att komma överens om de inte behövde bo ihop varannan helg. Det är ju svårt för dem också att gå vidare med sina liv om de fortfarande påminns om varandra hela tiden.
Precis som i kommentaren du har fått så tror jag också att dina föräldrar har lite svårt att släppa taget om varandra. De har insett att det inte funkar men de vill inte heller ta nästa steg. Jag tycker att du skall ta upp saken med dem i lugn och ro, antingen i ett mail eller brev, turvis eller så att ni sitter ner alla fyra och diskuterar saken. Du har rätt att säga att det är tungt och att du vill att grälen tar slut. Då är det upp till dem att göra det de kan för att du och din bror skall få känna er trygga och älskade.
Lycka till <3
kram
Tessi