Sova över hos pojkvännen
19.10.2016
Mitt problem är att min mamma inte låter mig sova över med min pojkvän, ingen skillnad om det är hos mig eller honom. Jag frågade senast igår, men hon säger bara att jag är för ung och det är "emot Finlands lag". Men att man är byxmyndig har väl inte något med det att göra?
Jag har snart varit ett halvår tillsammans med honom. Till och med kompisar tycker det är konstigt när man säger att vi aldrig har sovit över med varandra.. Alla tycker det förutom min mamma..
Jag orkar inte sitta och vänta tills jag är 16, innan jag får sova över med min pojkvän. Så finns det något bra sätt att övertyga henne om att det inte är så farligt? hårspray

Ungdomsinformatören Sanna svarar
25.10.2016
Hej hårspray
Riktigt passligt att jag fick din fråga nu på mitt bord, jag har barn i samma ålder och kan kanske ge en lite inblick i hur din mamma tänker ;) Men jag minns hur det var då jag själv var i samma ålder och kivades med min mamma om samma sak...
Jag ser helt din point, du tycker ju att ni varit tillsammans redan så pass länge att din mamma borde känna honom och veta att det inte är så farligt. Men, hon är ju natruligtvis rädd för att du ska bli gravid, eller kanske tvingas till något du inte är redo för eller kanske inte ens vill. Sen kan jag bra tänka mig att hon dessutom tänker på vad "folk" ska tänka om henne som mamma om hon låter sitt barn sova vind för våg när hon (du) bara är 15 år. Oftast skulle både vi själva och alla andra må så mycket bättre om vi kunde strunta i vad "folk" tänker och funderar hela tiden, de flesta av oss har dessutom fullt upp med att fundera över våra egna juttur så vi varken hinner eller orkar bry oss i vad andra gör.
Hon är säkert inte heller medveten om att ni säkert hunnit ha sex om ni har känt er redo för det, oberoende av om ni sover tillsammans eller inte. Det finns ju andra ställen att ha sex på ;) Det behöver inte vara fast i om man sover tillsammans eller inte.
Du skriver inte hur gammal din pojkvän är, kanske han är lite äldre än dig och då kanske hon är rädd för att du blir intvingad i något (sex) som du inte vill eller inte är redo för. Hon kanske helt enkelt inte litar på killen ifråga, fast han skulle vara världens snällaste. Mammor är till för att vara skeptiska och inte tro någon om något gott ;) Som mamma, eller pappa också för den delen är man såklart rädd för att någon eller något ska skada ens älskling. Man vill ju sitt barn det allra bästa. Att hon inte låter dig sova över eller ha någon som sover över hos er, är ett tecken på att hon bryr sig om dig och vill dig väl, hur underligt det än låter. Men du kan vara säker på att hon älskar dig och vill ditt allra bästa.
Nu vet jag ju inte hur din mamma fungerar och hur hon tänker. Men finns det någon möjlighet att ni kunde ta ett snack tillsammans, du och hon och sen ev kanske din kille kunde vara med. Men han ska inte vara med hela tiden, din mamma och du måste få egen tid också att diskutera. Om du skulle försöka säga att hon inte behöver vara rädd för att du ska blir gravid, (ni har kondom). Om du på något sätt kunde få fram att hon inte behöver tro att ni ska bli som kaniner bara för att ni får sova ihop.
Jag vet ju inte om du är äldsta barnet heller, det kan också göra en viss skillnad. Om du är den första av din mammas barn som blivit så vuxet att det ska börja sova med någon annan och kanske ha sex, kan kännas väldigt skrämmande och beklämmande för en mamma. Man tror på något sätt att ens barn för evig ska vara små, man märker inte att de växer och blir småningom vuxna. Hon måste få vänja sig vid det lite sakta och försiktigt. Går det att fråga henne hur det var då hon var i samma ålder? Hur gammal var hon då hon fick ha pojkar över natten? Har du någon mormor som du kan prata med?
Jag hade grymma diskussioner med min mamma då jag var i din ålder om ifall en kille fick sova över eller inte. Vi gjorde sen ett kontrakt, med underskrifter och allt där det stod att då jag fyllde 17år (detta är ju 30 år sen, tiderna har ju förändrats), skulle jag få sova över hos eventuella pojkvänner och de skulle få sova över hos oss. Jag är äldst av tre syskon och vad jag vet har varken min syster eller min bror haft några liknande diskussioner med våra föräldrar, de har nog sovit över hur som helst. Det är alltid den som är äldst som hamnar att jämna vägen för de som kommer efter ;)
Jag hoppas du kan prata med din mamma och att ni kan komma till någon sorts överenskommelse. Om du vill kan du ju visa det här till henne, ifall det skulle hjälpa. Men kom ihåg det viktigaste av allt, din mamma älskar dig och vill ditt bästa, hon har inte regler för att bråka och vara besvärlig, hon har dem för att hon är rädd om dig och inte vill att du ska råka illa ut <3
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna som har en 16 åring och en 19 åring där hemma. (Båda har sovit över och haft nattgäster)