Svårt att komma
21.01.2023
Hej
Ofta har jag svårt att komma och det kan ta ganska länge (30-60 min) Å när jag håller på så länge så kommer det ofta blod, men det gör inte ont. Kan man förstöra någonting där inne genom att pulla? Vad ska jag göra för att inte börja blöda men ändå få orgasm? Onanitips behövs haha
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
27.01.2023
Hej!
Nu vet jag ju inte vad du använder för teknik när du onanerar men jag kan ge dig några tips på vad som kan öka chanserna att få orgasm.
Onani är inte bara en fysisk grej utan också en mental. För att lättast uppnå orgasm är det bra om du t.ex. har en tydlig fantasi eller bild i ditt huvud. Våga även experimentera med din fantasi och pröva att fantisera om helt nya saker. Ett tips är att du börjar fantisera innan du börjar onanera. Det får ta tid, ha inte bråttom. Dina fantasier gör det lättare för din kropp att förbereda sig för sex och om du lyckas bli väldigt upphetsad innan du ens börjar onanera så behöver du antagligen inte onanera lika länge innan du får orgasm. Ett litet tips är att inte lägga för mycket fokus på att få orgasm. Vägen till orgasm ska också vara en rolig och skön upplevelse. Ofta är det så att om man endast fokuserar på att få orgasm så börjar man övertänka och man blir frustrerad över att det inte händer snabbare och då brukar det sällan hända alls. Lägg mera fokus på hur det känns nu i stunden och njut av dina fantasier.
Experimentera med förspel med dig själv. Precis som att förspel är viktigt när man ska ha sex med en partner så är det även bra att göra när man ska ha sex med sig själv. Ta några minuter att bara smeka dig själv över din kropp. Det finns många ställen på kroppen som är känsliga för beröring inte endast snippan, rör dig själv på ett sånt sätt som du skulle vilja att en partner rör dig. Då kommer du också att lära dig vilka ställen på din kropp som det känns skönt att röra och du lär dig mer om dig själv och din kropp. När du känner att du är tillräckligt upphetsad och att din snippa är tillräckligt våt kan du långsamt och lätt börja massera runt din klitoris. Vill betona att det får och ska gärna ta tid. Din klitoris är väldigt känslig så det är viktigt att du börjar försiktigt och sedan sakta men säkert för dina fingrar runt och sedan på din klitoris. Det är viktigt att du är tillräckligt våt! Om du har svårt att bli våt kan du köpa glidmedel från butiken.
Du kommer med tiden att lära dig hur du gör det skönast för dig själv. Du kan t.ex. använda din andra hand för att sära på dina blygdläppar för att lättare komma åt din klitoris. Jag kan även varmt rekommendera att du skaffar dig en vibrator (går att köpa på citymarket). Du kan även tänka på att byta positioner, t.ex. kan du pröva att ligga på rygg med en kudde under höfterna, stå på alla fyra, ligg på sidan, eller varför inte pröva på att onanera i duschen med duschmunstycket. Endast din fantasi sätter gränser för vad du kan göra medan du onanerar. Våga experimentera!
Dom allra flesta tjejer och kvinnor får inte orgasm av bara vaginal penetration (när något trycks in i slidan). Det är klitorisstimulans som ger tjejer orgasm. Förstås kan det kännas skönt när man har något inuti sig men det kommer sällan sluta i orgasm. Du bör alltså först och främst fokusera på att lära dig hur du ska smeka din klitoris så att det känns skönt, det kan ta tid att lära sig en teknik som passar en själv men det får det göra. Om du vill föra dina fingrar in i din slida är det viktigt att du är tillräckligt våt och avslappnad och jag rekommenderar starkt att du har kortklippta naglar för det här. Jag tror att orsaken till dina blödningar kan vara att du inte varit tillräckligt våt och avslappnad och därför har det kanske kommit små ”skavsår” i din slida om du har hållit på väldigt länge. Men det kan också bero på t.ex. mellanblödningar. Det är ingenting du behöver oroa dig för men jag rekommenderar starkt att du byter teknik när du onanerar och fokuserar mera på din fantasi, resten av din kropp och på din klitoris.
Lycka till!
/Rosanna