Syskon
19.05.2020
Hej! Jag har fem äldre systror och de är väldigt lika. Och det skänns som att alla mina systrar förväntar sig att jag ska bli lika som dom. Jag har väldigt svårt eftersom jag är så olik dem. Det är även stelt mellan mig och mina systrar. Kanske för att jag är stel som person. Hur vågar jag vara mig själv och hur lättar jag på relationen utan att vi inte ska ha något att prata om? Jag har även svårt för ögon kontakt med dem.

Ungdomsinformatör Ida svarar
20.05.2020
Hej!
Vi är alla olika. Det är helt okej att vara olika som syskon, så sätt inte så mycket tanke på det (jag vet det är lättare sagt än gjort).  Det finns inget som säger att bara för att man är syskon så behöver man vara lika. Som i alla relationer så bör man kunna acceptera varandra och respektera varandra. Du duger precis så som du är! Och dina syskon duger också precis så som de är – det är många gånger bra att vara olika.
Tycker du om dig själv? Länkar här till våra infosidor om hur man kan stärka sin självkänsla
Ta hand om dig!
Kram, Ida