Vågar int berätta sanningen ti mamma
28.12.2018
Hej Decibel! Har ett problem. Altsp mina förärldrar är skilda sen typ ett halv år bak och har sluppit över det. Men problemet är att jag ibland int ex vågar säga till min mamma om ja har typ huvudvärk osv för då blir hon orolig. Och andra är att vågar allti int säga sanningen till min mamma. Till pappa är det enklare att säga vet faktiskt int varför de är så. Nu idag exempelvis var ja och min faster till stan och min faster fick körkort för em vecka sen och för min pappa fick jag gå dit men för mamma ljög ja Och sa att min farmor körde oss dit och kom och hämta ossför mamma sa en gång att int ja får sitta på min faster skjuts enny på en stund för att hon inte är så van att köra bil och ja förstår att hon e orolig då men är trött på att min mamma är som hon e ibland för får int göra något när jag är vid min mammas måste komma hem varje kväll kl 20. 30
Om jag är någonstans. Är också med i revy och nu är det ganska mycket övningar till det så då ja är vi mamma så måste ja säga till att ja int kan öva efter typ 20. Förstår nog mamma på ett sätt att hon e orolig över mig och att hon vill bara mitt bästa men är så trött på henne. Vad kan ja göra för att lätta situationen? Trött på mamma
Cecilia Yrttiaho

Ekonom och utvecklingspsykolog Cecilia svarar
31.12.2018
Hej och tack för din fråga! Det verkar som att din mamma är orolig över dig och saker som du gör i ditt liv. Jag förstår att det kan kännas frustrerande och kanske också som att du inte får lov att hålla på dina intressen eller bara vara en vanlig ungdom. Har din mamma alltid varit såhär orolig eller är det något som har börjat efter skilsmässan? Kanske är det så att din mamma upplever att hon ”inte har koll” på dig längre och då slår det liksom över och blir för mycket, fast hon menar väl.
Om du kan visa åt henne att du går att lita på och att du håller överenskommelser som ni gör, så kanske hon kan känna sig tryggare. Då vet hon att du är där du säger att du ska vara. Kanske har hon tidigare känt av att du ibland inte berättar hela sanningen och då blir hon ännu mera orolig och nojig. Det är en kamp att växa upp ibland, ens föräldrar kanske inte vill att man blir vuxen och är borta mera hemifrån, samtidigt som man ju själv vill ut och upptäcka världen.
Om dina föräldrar kan prata med varandra kanske det skulle vara en bra idé att ni tillsammans bestämmer regler och tider som du och båda föräldrar kan leva med. Oftast måste alla kompromissa lite för att man ska få ihop en överenskommelse. Men med tydliga regler så vet alla vad som gäller, du får visa att du följer det som ni har kommit överens om och förhoppningsvis kan din mamma slappna av mera när du inte är hemma. Sedan kan det ju också hjälpa att du hör av dig åt din mamma (det kanske du redan gör) när du är hemifrån. Ett SMS nu och då kan lugna en orolig mamma då hon får bekräftelse på att du är ok. J
Hoppas ni hittar ett sätt att lösa det här, och fast det är svårt så är det nog från någon form av diksussion som lösningen kommer. Lycka till med revyn och ha en riktigt god fortsätting på det nya året!
Cecilia