Finnar i underlivet
12.06.2021
Hej! Jag har märkliga finnar på venusberget ( jag tror det heter så) jag har haft två stycken och det är inte som vanliga finnar dom här är mycket större och tar så mycket ondare ( ser typ ut som en liten böld) och när jag klämmer dom så kommer det jätte mycket var alltså dubbelt än vad det kommer från vanliga finnar… om man bara har trosor så ser man finnarna sticka ut för de är så stora, vad är det för något?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.06.2021
Hej,
Jag gissar att det är frågan om inåtgroende hårstrån. Dessa kan uppkomma egentligen var som helst på kroppen, men rätt ofta sker det i underlivet och i all synnerhet om man rakar sig där. Det som händer är alltså att hårstrået som börjar växa under huden inte hittar ut, så det fortsätter att växa och då blir det ofta en liten inflammation just på det stället. Det brukar lösa sig av sig själv, så att då inflammationen blir tillräckligt stor så spricker "finnen" och både varet och hårstrået kommer ut. Efter det brukar de läka snabbt och utan problem.
Så mitt förslag är att du låter "finnarna" vara tills de är riktigt varfyllda och sedan putsa dem så de är rena och försöka klämma dem. Men det är också helt okej att bara låta dem vara, kroppen sköter nog om det själv med tiden.
Kram,
Tessi