För tight
15.01.2020
Hej! jag är en 14 årig tjej (06) och jag är intresserad av en kille som är 02... Han säger att han vill ha sex med mig och jag känner detsamma. Vi har planerat att träffas nu i helgen och hans är väldigt kåt så han säger att han vill ha sex med mig jätte ofta och sånt.. Det är bara det att jag är väldigt nervös över att ha sex med honom för jag är så tight. Jag får typ in 2 fingrar... Och han har väldigt stor kuk. Har ni tips? Vad ska jag göra?
Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.01.2020
Hej.
Jag skall börja med att påminna dig om att skyddsåldern för att ha sex i Finland är 16 år, bara så att du säkert är medveten om det. Om killen redan har fyllt 18 så är han myndig, och gör sig då enligt lagen skyldig till ett brott om han har sex med dig. Det spelar ingen roll om du "är med på det" eller om det är du som ber honom ligga med dig. Jag vet att er åldersskillnad inte är unik på något sätt, men vill ändå påminna dig om det.
Det är ganska sällsynt att tjejer skulle vara så trånga att de inte "klarar av" att ha sex. I många fall spökar ännu tanken om att mödomshinnan skulle sitta som nån sorts "lock" i slidöppningen, vilket den inte gör. Men om du inte har haft sex förr så är det givetvis helt obekant för dig hur det känns att någon annan kommer in i dig, och det ÄR spännande första gången man har sex. Det är det för alla. Det kan kännas bra att i lugn och ro lära känna sitt eget underliv först - innan man blandar in någon annan. Testa med dina egna fingrar eller något föremål (som är helt och rent och inte kan gå sönder.)
Om det gör ont att föra in dina egna fingrar i slidan så kommer det högst antagligen att göra ont då någon annan gör det. Då får du helt enkelt fortsätta "öva" själv först så att du lär dig slappna av. Det är oftast det som är "problemet", att man spänner sig så att musklerna reagerar på det och då gör det mera ont. Det enda som egentligen hjälper mot det (förutom glidmedel, som kan underlätta lite) är att man lär sig att slappna av. Helt enkelt - om det gör ont så får du backa. Sex skall inte göra ont. Sex skall aldrig handla om att man tvingar sig själv att göra någonting som känns fel.
Därför önskar jag att ni inte på förhand skulle bestämma att ni skall ligga då ni ses. Om det är DIG han är intresserad av så är han också intresserad av att lära känna dig, så då kan man börja med att hångla och sedan ta det längre då man känner sig redo för det. Då är inte heller steget lika stort  - från att kanske ha smekt varandra och lärt känna varandras kroppar med händerna först några gånger innan man kommer så långt som till penetrativt sex.
Om han enbart är intresserad av dig för att ha sex så tycker jag att du skall stå över helt och hållet. Det är ingen vits att ligga med någon "bara för att göra det". Poängen är ju att sex skall vara roligt och skönt - inte att man skall tvingas göra någonting bara för att man tror att det förväntas av en. Jag lovar dig att sexet blir bättre om du verkligen känner personen du mister din skuld med, och det är en person som är intresserad av att ge dig en fin upplevelse, inte bara är ute efter att själv få ligga.
Givetvis vet jag inte hur er relation ser ut, det kan hända att ni känner varandra väl och han är jättekär i dig - men på basen av det du skriver låter det som att det först och främst handlar om sex. Fråga dig själv vad du tror att han känner för dig, eller fråga honom - men om det bara handlar om sex så tycker jag att du skall låta bli.
Jag vill bara att du skall vara helt säker innan du gör någonting. Är du det minsta tveksam så kan du lika gärna vänta - och är han intresserad av dig så kan han också vänta tills du är redo. Ta det långsamt.
Många kramar
Tessi