Glidmedel
10.06.2021
Hej, vilka oljor kan man använda som glidmedel? Jag och min pojkvän har prövat lite olika glidmedel men inte riktigt ännu hittat vad som passar oss. Vi har båda lite känsliga slemhinnor. Hidtills har vi använt vattenbaserat glidmedel som funkkar bra men blir en lite väl "glatt" känsla. Vi provade också silikonbaserat med det passade inte, det började klia och sticka i huden efter sex. Ceridal olja har vi också provat, den var bra men lite väl dyr. Skulle babyolja vara ett alternativ eller finns det några andra oljor/glidmedel att prova?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.06.2021
Hej,
Eftersom alla människor har lite olika smak i detta sammanhang så är nog det bästa ni kan göra att testa er fram, precis som ni gör just nu.
Om ni tyckte att Ceridalolja fungerade bra så tycker jag att ni skall testa med babyolja. Libero har en oparfymerad babyolja som inte innehåller några tillsatsämnen. Den säljs på samma hylla som andra baby-prylar och den är absolut billigare än ceridalolja. Kom bara ihåg att inte förväxla den med den parfymerade sorten (en bad.olja för bebisar som doftar lavendel) så kolla att det står att den är oparfymerad. Fördelen med den är att den är snäll mot slemhinnorna så det är helt okej fast oljan lämnar på huden efteråt.
Vissa tycker att kokosolja är super (den som man köper på burk) men den passar inte alla tjejer eftersom den kan påverka bakteriefloran i underlivet.
Så mitt råd är att testa med babyolja. Absolut inte den sexigaste flaskan att ha bredvid sängen men om man störs av baby-bilden kan man alltid peta loss etiketten eller tejpa över den :)
Lycka till!
Kram,
Tessi