gravid
29.07.2018
hej! jag har problem, min kille vill inte att jag gör abort men jag har varit väldigt osäker för jag äe osäker,rädd och allt annat. är det mitt fel om jag gör fel för han säger att han måste va me och bestämma allt :(. borde det inte va jag!?. han skulle lämna mig helt säger han om jag skulle ta abort? free1

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.08.2018
Hej.
DU har rätt att bestämma över DIN kropp. Visst har din kille rätt till sin åsikt i saken, och han har rätt att berätta sin åsikt, men det är DU som bestämmer eftersom det primärt är ditt liv som förändras genom beslutet.
Du är ännu väldigt ung, vilket i sig inte är ett hinder för att bli en god förälder, men det är ett väldigt stort beslut - kanske det största beslut du någonsing behöver fatta. Att välja att behålla en graviditet för att din pojkvän insisterar på det är FEL orsak. Ditt barn har rätt att födas till en familj där det är önskat, och man må vara av vilken åsikt man vill om abort men idag har vi trots allt möjligheten att välja - och att isåfall vänta tills livssituationen är sådan att ett barn är önskat.
Jag tycker att du skall ringa och boka tid till preventivrådgivningen i din hemkommun. Där finns oftast en hälsovårdare eller barnmorska som man kan diskutera saken med, och som inte försöker påverka ditt beslut utan helt enkelt hjälpa dig själv att fatta ditt beslut.
Din pojkvän gör fel som inte lyssnar på din åsikt i frågan, eftersom det är DU som har rätt att fatta beslutet i denna fråga. Om han inte kan leva med ditt beslut utan väljer att avsluta förhållandet så är det kanske ett tecken på att ni inte är på riktigt samma plats i livet.
Ring hvc och boka en tid. Det är viktigt att du får tala med någon.
Kram
Tessi