Har massor av frågor.. har ni svaren?
31.03.2020
Hej! Jag är på min fösta p-piller karta på tredje veckan nu och jag har tappat bort ett av pillrena (det var förra lördagens) men då tog jag ist bara nästa lördags piller... Hur ska jag göra att jag fortfarande är skyddad?! Jag ska alltså ha mens nästa vecka.. men kan jag ta ett piller mindre och börja med mensen en dag tidigare eller hur ska jag göra?! Behöver hjälp!! Samt hur vet jag att jag är skyddad med dem? Jag har inte haft några humörsvängningar eller mått dåligt eller annat..(förutom lite trötthet och ömma bröst) Har dock under tre veckors tid haft typ mens hela tiden.. typ som man brukar ha sista dagen av mensen.. är jag skyddad eller hur ska jag veta det?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.03.2020
Hej.
De piller du äter är alla likadana (alla 24 piller innehåller samma mängd hormoner). I.o.m att det du blir ditt 24 piller som inte blir taget så har du två alternativ:
1. Du tar pausen en dag tidigare än du normalt skulle göra, med den påföljd att du börjar på nästa karta en dag tidigare än tänkt.
2. du fortsätter direkt på nästa karta och äter den och tar pausen efter det.
I båda dessa fall fortsätter du att vara skyddad eftersom det som sagt är ditt 24:de piller som "glömdes bort".
Om du tar dina piller alla dagar som du borde så är du skyddad. Det finns inget sätt att "känna" att man är det, och det är ingen skillnad om man har biverkningar eller inte. Bara för att du skulle ha humörsvängningar så innebär det inte att du skulle vara mer skyddad. Ta dina piller som du ska och lita på att de gör sitt jobb.
Då man just har börjat med sina piller så är det ganska vanligt att man har mellanblödningar eller blodiga flytningar. Förhoppningsvis upphör de efter att du haft din tömningsblödning (mens). Oftast rekommenderar man att man skall fortsätta med samma piller i minst tre månader även om man skulle uppleva biverkningar med dem. Det beror på att de flesta biverkningar hinner försvinna under denna tid, och tre månader är ungefär den tid det tar för kroppen att vänja sig vid det nya systemet.
Bara att leva vidare. Fråga på nytt om någonting blev oklart.
Kram
Tessi