Hur friendzonear man
03.07.2019
Hej! Det finns en kille som tycker om mig och han och flera andra tror att vi är på G. Jag tycker dock bara om honom som kompis eftersom att jag är kär i någon annan men har kanske råkat vara lite för flörtig mot honom. Hur ska jag visa att jag inte vill vara mer än vänner utan att såra honom och att vår vänskap ska förstöras?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.07.2019
Hej,
Det ärligaste och rakaste sättet är att säga det åt honom, antagligen kommer det att såra hans känslor men jag tror att det är mer eller mindre oundvikligt om han tycker om dig. Jag tycker att det skulle vara ett betydligt sämre alternativ att du helt plötsligt blir undvikande och börjar bete dig annorlunda mot honom "i hopp om att han skall förstå".
Om du dessutom vet om att du har varit lite för flörtig mot honom, och att även andra tror att ni har någonting på G så måste du börja någonstans. Men jag tror att alla andra alternativ där killen skulle höra det från ett annat håll att du inte är intresserad av honom utan av någon annan är ett sämre alternativ än att du skulle vara ärlig mot honom och berätta det själv. Du behöver ju inte berätta för honom vem det är du är kär i - för det har han egentligen ingenting alls att göra med, men han förtjänar nog att få veta att du inte är här i honom - om det är det han går omkring och tror just nu.
Berätta för honom, och sedan får ni börja från början och bygga upp en vänskap som fungerar och där ni är ärliga mot varandra.
Kram
Tessi