Hur fungerar p piller?
29.05.2021
Hej! Jag har länge funderat över hur p piller fungerar för kroppen. De skyddar mot graviditet, men man kan ändå ha mens? Eller är det riktig mens? Gör p pillren så att spermierna inte slipper ända in till ägget eller hur fungerar det?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.05.2021
Hej,
Då man äter p-piller tillför man hormoner till kroppen, det är viktigt att pillren tas regelbundet och ungefär vid samma tid varje dag. Det finns olika typer av piller som skall användas på lite olika sätt, men i förpackningen står alltid vilka anvisningar som gäller för de piller man har blivit ordinerad.
P-piller innehåller två olika hormoner, och de förhindrar graviditet främst genom att de förhindrar att ägglossningen sker - så det finns inget ägg som kan befruktas. P-pillren påverkar också sekretet i livmoderhalsen så att det blir segt, och därför kan inte spermierna ta sig fram till livmodern. Även slemhinnan i livmodern påverkas så att den blir tunnare och därför kan inte ägget fästa sig på den.
Då man äter p-piller förhindras både ägglossning och mens, men vanligen har man ändå en mensliknande blödning varje månad, en s.k. bortfallsblödning. Så du har helt rätt i att det inte är "riktig" mens. Olika piller fungerar lite olika för olika personer, vissa tjejer får väldigt sparsamma blödningar eller kanske inga blödningar alls - men det är ingenting man behöver oroa sig över så länge man är säker på att man har tagit sina piller alla dagar.
I den kommun där du bor är preventivmedel gratis för personer under 25 år, så kontakta preventivrådgivningen om du har frågor - eller skicka in hit :)
Kram,
Tessi